Någon som har använt detta material?

Funderar på om det här kan vara lämpligt för att täta ett gammalt läckande vattenburet element i min dotters sovrum. Elementet har ett mindre rosthål, längst ner på en av "slingorna".
Se bilder nedan!

Någon som vet om materialet avger starka dofter, ex när elementet är hett eller kan reagera med något annat ämne som gör det olämpligt att använda i ett barns sovrum? Kan nämna att barnet är allergiker och astmatiker. Men, förhoppningsvis är det ingen fara när massan härdat.

Eller har ni förslag på något annat mer lämpligt material?
Vill helst slippa byta ut elementet och är inte heller sugen på att ta ner det för att svetsa igen hålet.
Hoppas därför hitta ett lämpligt material för att laga elementet. Iallafall som ett första försök.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Sorry men element med rosthål lagar man inte med lite hubba bubba.
Och att svetsa i rost är ingen hit heller.
 
  • Gilla
Stina71
  • Laddar…
Har det rostat hål på radiatorn där så kanske det typ 1mm gods kvar i resten av radiatorn. Jag hade slängt ut den och köpt en ny innan det blir en vattenskada.
 
Ok, ja inte vet jag.
Tänkte det kanske kunde vara värt ett försök.
Eftersom det verkar vara ett litet hål, ganska precis mitt på "kanten" på undersidan.

Något annat jag kan smeta dit/sätta över så länge?
Tills nytt element kommer.
 
Oj pelpet, det låter inge vidare...
 
Jag tycker att det låter som ett ypperligt tillfälle att testa vad tex kemiskmetall går för, vad har du att förlora om det redan står och läcker :) Men det måste nog vara renslipat och trycklöst för att ha en rimlig chans att få fäste.
En sådan lagning bör nog inte ses som permanent.
 
  • Gilla
Stina71
  • Laddar…
peternicklas
Om ni har en byggåtervinning i närheten så åk dit och få ett annat så länge. Den lagningen som du försöker göra är dömd att misslyckas redan innan du har försökt. Ett begagnat element kan du få för några hundra d.v.s. samma pris som dina Loctite kostar.
 
  • Gilla
Stina71
  • Laddar…
Ok! Jag ska se till att byta ut elementet eller laga det via svetsning.
Det är min slutsats efter era god råd här.
Men, om jag vill få stopp på droppet så gott det går, tills svetsning eller utbyte av element, kan jag då använda denna typ av material? Eller något annat mer lämpligt?
Det droppar en del nu och måste iallafall få droppandet att minska, tills jag fått detta åtgärdat/utbytt.
Eller, om jag kletar dit någon form av massa, försvårar jag eller omöjliggör eventuell framtida svetsning då?
När det är en massa "gegg" vid hålet som ev ska svetsas.
 
Jag skulle säga att det är dömt att misslyckas eftersom du har lite tryck på vattnet i elementet. Det gör att gucket inte kommer sitta kvar. Du behöver ändå ha en bytta kvar som säkerhet, eftersom du inte kommer att kunna lita på lagningen.

Men visst kan du prova, det påverkar inte en framtida lagning då man ändå slipar ner till metallrent.
 
  • Gilla
Stina71
  • Laddar…
Real7 skrev:
Jag tycker att det låter som ett ypperligt tillfälle att testa vad tex kemiskmetall går för, vad har du att förlora om det redan står och läcker :)
Har det rostat ett hål är det antagligen nära att rosta flera hål. Svaret på din fråga är därmed att det som finns att förlora är en kommande vattenskada.
 
  • Gilla
Stina71 och 1 till
  • Laddar…
Stor risk att många radiatorer i huset är i samma skick...även rören fram till dom....läge att göra något NU....det är snart vinter och enl Murphys lag så blir det runt Jul.....
 
  • Gilla
Stina71
  • Laddar…
Strunt samma hur det funkar hemma i vardagen. Lägg pengarna på en thailandsresa istället... Ser bättre ut på "fejan" och att kosta på hemma känns ju så onödigt
 
  • Gilla
Stina71
  • Laddar…
Alfredo har rätt.

Det enda rätta är naturligtvis att byta ut elementet.
Att försöka laga med diverse mirakelmedel är bara ren idioti.

Det skulle även vara intressant att veta hur försäkringsbolaget reagerar när de märker att vattenskadan (som är att vänta) orsakades av ett läckande element, som vid närmare undersökning visar sig vara lappad och lagad med kemisk metall och/eller loctites tuggummi-massa.

Någon med bättre insikter i försäkringsjuridik kanske kan berätta hur detta rimmar med aktsamhetskravet?
 
Redigerat:
  • Gilla
Stina71
  • Laddar…
Jag ska byta ut elementet, alternativt undersöka om det är värt att svetsa.
Men, detta sker tyvärr inte över en natt, därför jag envisas med att fråga vad jag kan "smeta dit" under tiden jag väntar, för att minska droppet?

Tack alla för svar!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.