Hej!

Vi ska köpa diskmaskin och eftersom vi är en stor familj så behöver vi en stor diskmaskin! :D

Jag hittade då asko på nätet som har en XXL-diskmaskin som åtminstone enligt broschyren verkar perfekt för oss! Extra stor, 3 hyllor, verkar även tystgående och energisnål. Kan det bli bättre?? ;)

Någon som har erfarenhet/tips?
 
Hejsan.

Vi har haft en sådan nu i 8 månader, och jag kan bara säga att jag är så himla nöjd med den. Det sväljer verkligen allt!!!

Jag säger köp du kommer inte ångra dig!
 
Sollet: Tack för ditt svar! ...Jag beställde en igår!:D
 
Vi har en Asko D3450. Rena dyngan. Den är ett år gammal. Nypriset var väl 8000:-, rabatterat ner till 6000:-.
Så fort det är lite deg i maskinen så cirkulerar det runt bara och skitar ner allting.
Vi funderar starkt på att sälja den billigt och köpa en Bosch istället där jag bara haft positiva erfarenheter tidigare.
 
Redigerat:
Sollet skrev:
Hejsan.

Vi har haft en sådan nu i 8 månader, och jag kan bara säga att jag är så himla nöjd med den. Det sväljer verkligen allt!!!

Jag säger köp du kommer inte ångra dig!
Det är inte så att du är partisk? För de tillverkas väl i Lidköping, Skaraborg?
 
Nu har vi fått hem vår nya diskmaskin! Det är den 5253XXLFI och jag måste säga att första intrycket är i alla fall bra.:D Jag har kört massor med diskmaskiner i helgen och tycker att den "sväljer" ordentligt med disk och allt har blivit riktigt rent!!d^_^b
 
jakobnm skrev:
Det är inte så att du är partisk? För de tillverkas väl i Lidköping, Skaraborg?
Inte de minsta, jobbar i elektronikvärlden.

Om jag inte minns helt fel så byggs de i Jung Mellan Skara och Lidköping, - Om det är nu till någon fördel/ nackdel vet jag inte.

Jag tycker bara att den disken e bra. Kollade som alla andra runt innan vi bestämde oss. Miele var oxå uppe, men deras "tredje" fack är mycket mindre. Ett rent besikfack som sitter längs upp rymmer inte nåt annat.
Bosch diskarna har en fördel, som jag fastande för 'är att den "stänger" sig själv, man behöver inte ge den den där sista knuffen för att den sak stänga sig.
Men som sagt det blev en Asko pga att den sväler så mycket å sen att de e snygga att titta på. Design är vikigt!
 
Hur fungerar det med höga saker i den nedre korgen på Askon när mellankorgen används? Cylinda har en modell med tre korgar och den var tydligen inte helt bra när man skulle packa höga saker i nedersta korgen. Miele, Bosch och Siemens tredjekorgar är i grunden tänkta som bestickkorgar och inte någon "tredje korg".

Solle, vad är detta med att Bosch stänger sig själv, är det något de har missat att informera mig om?
 
Hej!

Vi kollade runt lite bland de diskmaskiner som har 3 nivåer på korgar och såvitt jag kunde se så är Asko den enda som även har större inre mått! (de övriga har bara lyckats tränga in en hylla till)

I vår diskmaskin får våra middagstallrikar (27 cm) plats i nedersta korgen även när mellersta är på plats. I mellankorgen kan man inte ha tallrikar men frukostskålar, andra skålar/formar samt alla större redskap. I översta får det samtidigt plats både vanliga glas och vinglas! Så jag tycker att utrymmet i diskmaskinen är märkbart större än andra. Allt har blivit jätterent och fint trots att jag fyllt maskinen till bristningsgränsen!:D
 
stiga skrev:
Solle, vad är detta med att Bosch stänger sig själv, är det något de har missat att informera mig om?

Om du provar å stänger en Bosch lucka så behöver du inte ge den den där extra knuffen för att den ska "klicka" igen. De har satt typ en fjäder eller likande som gör att den dras in.

Kolla i närmaste butik får du se, kolla inte på de billigaste utan runt 6000 å uppåt.
 
Någon som har erfarenhet av en Asko? Hur du fungerar torkningen? Torkar den även plastmaterial bra?
 
Fungerar torkprogrammet bra och är du lika nöjd nu när det gått ngr år?
 
A
Asko = Cylinda, riktigt bra maskiner. Rostfritt och kullager iställe för plast mm.
 
Nja, en del Cylinda maskiner tillverkas i Asko fabriken men inte alla enligt försäljare när vi köpte en Asko XXL maskin (kommer inte ihåg typnumret) för 1,5 år sedan.
 
A
"Företaget grundades som Junga verkstäder och förvärvades av asea 1978 då namnet ändrades till Asea Cylinda. 1988 förvärvades bolaget av Asko och namnändrades till Asko Cylinda."
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.