Våran övervåning är lite klurig finns bara 2 rum där och en "hall" som jag inte vet vad man ska göra av..
Ingen som har liknande och kommit på någon fiffig lösning för att kunna ha flera rum men inte behöva gå igenom alla för att komma till rummet längst in?

plan.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Så här ser vårat hus ut på övervåningen. Det gråa är murstocken. Våra kattvindar ser likadana ut uploadfromtaptalk1405104622262.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Fundera på vilka lösningar ni skulle kunna ha med takkupor. Då ökat möjligheterna.

Hur många rum vill ni ha?
 
En takkupa har vi redan..

kanske 3 sovrum uppe,för ytan där man kommer upp vid trappan är ju onödig yta
 
Det här är i alla fall en tanke, lite svårt när man inte har några mått men ni kanske själva kan se om någon tanke är helt fel. Skorstenen i gångstråket där är svår att göra något åt och ni har nu en takkupa rakt motstående den befintliga. :)
Dessutom är strecken tänkta att vara raka (ritat med penna på telefonen).
 
  • 1405275204428.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
ja man har ju funderat på en till takkupa,det som också är svårt är att det är ett gammalt hus så man vill ju inte härja runt hejvilt med väggarna
 
För det första kommer man längre genom att betrakta huset som en helhet. De bästa lösningarna får man genom att ta ett samlat grepp om alla våningsplanen. På bottenplanet antar jag huset har kök, sällskapsrum, bad, hall och något sovrum. Kanske man kan förvandla bottenvåningens sällskapsrum till ett par nya sovrum, och uppepå inreda nytt vardagsrum i en utbyggd övre hall.

Mitt andra tips är att jämföra kostnaden för en ny takkupa med vad det kostar att flytta trappan. En trappflytt kan göra underverk! Det är av ohämmad vana äldre svenska hus har trappschakten inhyst just i hörnan som hos er. Det beror på den traditionella svenska enkelstugans planlösning, som med automatik lokaliserade trappan när man (sekelskiftet 1800/1900) började inreda vinden. Det är en stor olycka för planlösningen att placera kommunikationsytor i hörn. Därför blir det en lika stor lycka att finna vägar därifrån.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.