NCS kulören 0502Y är den gräddvit? När man läser om den står det bara standardkulör vit??
 
Den kallas även kalkvit och är den absolut vanligaste vita "kulören" i svenska hem. Är någonting vitlackat är det troligtvis 0502-Y. Ren vit färg 0500-N (råvit) är för ögat helt neutral men uppfattas ändå som något kall tillsammans med andra färger i heminredning.
..men gräddvit är den absolut inte, bara trevligt. Gräddvit blir den dock om du placerar den jämte något som är råvitt (0500-N).
 
Vilken NCS kod skulle isåfall vara gräddvit?
 
Namn på färger är helt subjektivt. Du kan inte dra likhetstecken mellan ett namn och en färgkod. Det är tillverkarna själva som hittar på namn på färgerna för att man ska få mysiga associationer till färgerna.

Vad Johan menar med att färgen blir gräddvit när man ställer den brevid en råvit (S0500-N) färg, är att det gula framträder mer i en S0502-Y-färg.

Personligen skulle jag nog säga att jag UPPLEVER S0502-Y som gräddgul färg.
 
Solana skrev:
Vilken NCS kod skulle isåfall vara gräddvit?
Det finns ingen exakt NCS kod till begreppet "gräddvit" då varje tillverkare har egen brytning och det varierar kraftigt mellan gräddvitt och gräddvitt.

Jag tycker att för att kallas gräddvit bör den innehålla lite mer gult än 0502-Y.
Men det trixiga med begreppet gräddvitt är att du inte bara kan fylla på med mer gult till tex. 0505-Y (vilken har 3% mer gult än 0502-Y) för då kommer den att upplevas som ljusgul spec. tillsammans med rent vitt (råvit)

Du behöver göra brytningen med aningens dragning åt rött eller grönt för att uppnå "grädde", jag skulle föreslå 0505-Y20R, men du måste prova, för det här är på ett ungefär "min" uppfattning av hur grädde ser ut :)

MVH//Christina.
 
Johan Gunverth skrev:
Den kallas även kalkvit och är den absolut vanligaste vita "kulören" i svenska hem. Är någonting vitlackat är det troligtvis 0502-Y. Ren vit färg 0500-N (råvit) är för ögat helt neutral men uppfattas ändå som något kall tillsammans med andra färger i heminredning.
..men gräddvit är den absolut inte, bara trevligt. Gräddvit blir den dock om du placerar den jämte något som är råvitt (0500-N).
Nja, vi valde vit färg på våra snickerier, en som helt enkelt heter vit som då förmodligen är 0500-N. Vit oljebaserad färg gulnar ju en aning så småningom så vi motade olle i grind på detta sätt. ;) Jag misstänkte att den skulle se lite kall ut (ungefär som ett ark A4-papper ungefär) men det gör den inte alls när man målat på gammal pärlspont som inte är helt jämn. Det har också med belysningen att göra men även i dagsljus ser den fortfarande varm ut. Jag tror att den vita färgen känns som mest kall när den är sprutmålad på en helt slät yta. Underlaget spelar alltså stor roll. Många har nog blivit uppskrämda av "vit" i onödan skulle jag tro när jag ser vårt resultat.
 
Upplevelsen av "vitt" varierar ju betydligt, precis som mino säger.
En väldigt stor påverkansfaktor för hur man upplever "vitt" i ett rum är i vilket väderstreck rummet är placerat samt mängden fönster.
Ett rum med syd-västläge och stora fönster ger även den vitaste vita färg en varm ton, medan ett rum mot norr med små fönster kan göra att samma nyans upplevs som både kall och grådaskig.

Därför bara måste ;) man provmåla hemma och jämföra i de olika ljusförhållanden som gäller för det rum som är aktuellt.

Själv tycker jag att vitt är en fantastisk färg, synd bara att vi i Sverige är så strikta med vad som kallas vitt, tittar man på tex. England så fins det hur många varianter av "vitt" som helst, hos oss skulle majoriteten inte benämnas som vita överhuvudtaget ;).
Snyggast i en vit inredning är mixen av olika vita nyanser som tillsammans blir så långt ifrån "kliniskt, kallt, laboratorieinspirerat" som man bara kan komma ;)

MVH//Christina.
 
Det intressant i sammanhanget är att NCS-systemet är uppbyggt utifrån uppfattningar av färg, precis som i den här tråden; ett subjektivt medelvärde på vadfolk upplever.

Att 0502-Y upplevs som för varm är alltså ett resultat av att objekten kring färgen är kallare, exvis 0500-N eller 2500-N. I mitt fall kommer alla neutrala toner i huset att ha XX02-Y. Därför uppfattar man ingen skillnad i gråtonens kulör eller kulörthet.
-----------
En lustig parentes; en del av grunden skall målas med silikatfärg, så likt omgivande berg som möjligt. "Naturen är ju varm i färgerna" och döm om min förvåning när "grått" berg har en jäkla massa toner och kulörer. Det slutade med 5500-N istället för 5505-Y50R som vi började med.
 
Tänk på att ett vanligt A4-papper (kopieringspapper) är något kallare i tonen när det är i dagsljus. Det finns nämligen optiska vitmedel i det. Det skiljer sig alltså beroende på vilken ljuskälla du använder.
Vill man använda ett pappersark som referens kan man kila ner till pappershandeln och köpa ett par ark av "Svenskt Arkiv", absolut rent papper.
 
Ok... om man då målar köksluckor i 0502-Y och taket 0500-N så ser de gräddiga ut, men man ska väl inte måla lister osså med 0500-N eller? Då flyter ju lister ihop med luckorna och stommen...

Vi sitter hemma med en färgkod 0502-Y50R som är tänkt till hallens väggar. Blir den för Gul eller aprikos tro?
Tyckte den såg "sandigt" fin ut på lappen...
 
Solana skrev:
Ok... om man då målar köksluckor i 0502-Y och taket 0500-N så ser de gräddiga ut
De ser varmvita ut jmf. med 0500-N, men "gräddvitt" i den bemärkelsen som tex. de flesta kökstillverkare visar i sitt sortiment, njaaa...... :-/ men det är förstås en definitionsfråga på vad man menar med gräddvitt ;)
men man ska väl inte måla lister osså med 0500-N eller? Då flyter ju lister ihop med luckorna och stommen...
Nu är jag inte riktigt säker på att jag förstår hur du menar, MEN om du menar taklister så bör de målas i 0500-N om taket är målat i den nyansen.
Övrigt listverk som dörr/fönsterfoder samt golvlister tycker jag blir snyggast om du målar i samma nyans som karm och fönsterbåge/dörrblad har.
Om det var några andra lister du menade så glöm ovanstående ;)
Vi sitter hemma med en färgkod 0502-Y50R som är tänkt till hallens väggar. Blir den för Gul eller aprikos tro?
Tyckte den såg "sandigt"  fin ut på lappen...
Risken finns att den kan stöta i aprikos-rosa, men det behöver inte vara så, provmåla för säkerhets skull.

MVH/Christina.
 
Hhmmm... aprikos rosa... var ju inte det vi tänkt oss, mer sandfärgad... provmåla ??? då är ju burken öppnad och går väl inte att lämna tillbaka... Vi köpte tre liter, förallandel ingen hissnande summa men ändå...
 
Vi ska kolla in den här 0505-Y20R för framtida köksluckor, tror du den passar med dörrfoder- lister golv- fönsterkarm i 0502-Y och taket med taklist (feta) i 0500-N. Den ska vara gräddig inte bara varmvit, men får inte bli vaniljgul... typ vaniljsås eller 50tals bil gul...
 
Solana skrev:
Vi ska kolla in den här 0505-Y20R för framtida köksluckor, tror du den passar med dörrfoder- lister golv- fönsterkarm i 0502-Y och taket med taklist (feta) i 0500-N. Den ska vara gräddig inte bara varmvit, men får inte bli vaniljgul... typ vaniljsås eller 50tals bil gul...
Tror definitivt att den och passar och den blir inte 50-talsbilgul ;), men iom. att du så specifikt nämner att det inte får bli för mycket gult så bör du verkligen bryta en provburk (inte 3 liter ;)) och provmåla upp, inte bara nöja dig med det lilla färgprovet i frimärksstorlek från färgaffären för att kolla innan du bestämmer dig.

Men jag måste bara fråga vilket kök ni ska köpa, de allra flesta har ju färdiga kulörer döpta till gräddvitt som ni isf. kan välja utan att behöva bry er om den exakta NCS-koden.
Annat är det ju om ni ska lackera om befintliga luckor.

Ytterligare ett tips när det gäller den här mycket knepiga (men ack så snygga, även min favorit faktiskt, har den också i "min" variant på min egen köksinredning) nyansen "gräddvit", är att gå runt bland köksleverantörerna och kolla in deras gräddvita variant och bestämma vilken du tycker är snyggast (det skiljer en hel del mellan olika leverantörer), låna sedan en provlucka och gå till färgafffären och låt dem mäta upp färgen åt dig och se var du hamnar någonstans på NCS skalan.

Jag måste erkänna att jag kämpade lääänge med att hitta den exakt rätta NCS-koden till min köksinredning, jag hittade faktiskt aldrig den exakt rätta för mitt kök så det slutade faktiskt med att jag gjorde en egen brytning och provmålade tills jag var nöjd, sedan fick måleriet mitt färgrecept för något NCS nummer hittade jag aldrig som stämde exakt med hur jag ville ha det.
Så kan det också gå ;), det var riktigt mycket arbete med den där nyansen, maken fick "spader" då han inte tyckte det spelade någon roll med en droppe mer eller mindre gult i färgen, men jag (och även han) blev jättenöjd till slut ;)

Min egen, helt ovetenskapliga, slutsats blev att Ballingslöv har den snyggast brytningen av "gräddvitt" hos kökstillverkarna, kika på den :)

MVH//Christina.
 
Den gräddvita vi just nu tycker bäst om är Tibroköks, de säger att 0502-Y ligger närmast... man vill inte ha närmast man vill ha den. Kan det vara möjligt att få se bild på ditt kök :D, Christina, för att bedömma din gräddvita? Det är nya luckor.. men det är kul och spana färger.... Det kök som det verkar bli är Länghemskök och de har en som kallas Elfenben, måste kolla den bättre i dagsljus...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.