Efter alla ändringar av regeringen ang fastighetsskatten så undrar jag om det finns någon orsak till att protestera mot nytt taxeringsvärde?
Vår gård har fått ett nytt taxeringsväde som har hoppat upp med 1 mille och det tycker vi är lite drastiskt, men är det någon ide att försöka att få ner det?

Någon som vet eller har någon åsikt?

Mvh Fibbe
 
Hemmakatten
Det finns absolut skäl för att hålla taxeringsvärdet nere. Enbart det faktum att fastighetsdeklarationen finns kvar är skäl nog.

Skatten (fastighetsavgiften) är ju från januari 20008 0,75% av tax.värdet, dock max 6.000kr per år. Detta maxbelopp skall indexregleras och kommer följdaktligen att höjas varje år.

Jag läste också tidigare att kommunerna efter valet 2010 skulle få rätt att själva höja maxbeloppet. Allt överstigande de indexreglerade 6.000 kronorna skulle kommunerna själva få behålla. Detta lär bli en frestelse som inte många kommuner lär kunna hålla sig ifrån. Huruvida denna kommunala uttaxeringsrätt verkligen är kvar i det tagna beslutet är jag lite osäker på. Har inte hört något om dett på sistone.

Sist men inte minst ser vi ju med detta förslag hur lätt det är att ändra fastighetsskatten/avgiften. Vad andra partier eller kommande regeringar kommer att besluta har vi ingen aning om.

Att försöka hålla nere taxeringsvärdet är absolut rätt att göra.
 
Om borgarna inte sitter kvar efter nästa val så är det nog inte alls omöjligt att fastighetsskatten kommer tillbaka. Den lär säkert grunda sig på taxeringsvärdet i så fall...
Jag tycker också att ni ska jobba för att hålla det nere redan nu.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.