använder inte det personligen men har instalerat det på några ställen bla.till en polare han värmer 250kvm på 400 m slang på 110cm djup.........inga problem ;)
 
Har det, funkar bra.
 
är också nyfiken på jordvärme. Installationen blir ju lite billigare än att borra men hur är verkningsgraden? Värmer den oavsett temperatur som bergvärmen gör eller måste den spetsa med el?

//andreas
 
Andyman
Snabb och mellan tummen och pekfingret kalkyl:
yta ggr 60=maxeffekt.
Halva maxeffekten ska ske med berg/jordvärme resten med spets.
Exempel:
200 m2 hus ger 200 x 60 W=12 kW.
Värmepumpen ska vara på 6 kW, elpatronen på minst 6 kW.
Det finns precisa sätt att räkna åxå
 
Hej!

Jag pratade med en IVT-återförsäljare för ett par veckor sedan.

Jag har möjlighet att välja mellan berg- och markvärme.

I vårt fall så ska vi värma upp ca 210m2 boyta + 40m2 garage, för detta skulle vi behöva lägga ca 400m slang (på 1m djup) för markvärme, m e n IVT har kommit med en "kompaktkollektor" som ser ut ungefär som ett staket.

För oss så skulle det räcka med ett 3m djupt hål som är
25m långt. Detta innebär betydligt mindre arbete för gräv-killen (=billigare för oss).

Som bonus så ingår det värmeåtervinning av frånluften i den VP som är anpassad till "kompaktkollektorn" denna återvinning värmer upp returvattnet som i sin tur värmer upp jorden och ökar verkningsgraden (om jag nu förstod rätt).

Markvärme med 400m slang blev ca 30.000kr billigare än bergvärme, med kompaktkollektorn så blir det ytterligare ngt billigare p g a mindre grävjobb.

För oss är det också mer intressant med kompaktkollektorn p g a att vi ska fylla ut vår sluttningstomt en hel del vilket skulle göra att slangen på vissa ställen hade hamnat för långt ner under jorden.

Att verkningsgraden är högre genom frånluftsåtervinningen är också nice.


/N



 
Min granne har jordvärme och hans gräsmatta är allt annat än jämn. Visserligen är installationen 10-15 år gammal så det kanske fungerar bättre idag. Dock tror jag att det är de kalla rören som "formar" om jorden då tjälen inte kommer samtidigt i hela trädgården... :D
 
Jag grävde ner min kollektor i grannens mark. Ingen tjälskjutning på min mark i alla fall. Jag bor granne med en åker. Fick betala 5000:- för ett servitut på att använda ca 700 m2 som kollektor. Jag grävde ner 400m slang på 1.2 m djup.
Installationen gjorde jag själv. Slutpriset landade på 63000:- för en 7 kW anläggning.
Har nu kört i 2 år och har hittills (vad jag har sett) aldrig haft lägre än -1 grad in på köldbäraren. Marken är lerig.
Dimensioneringen gjorde jag så att jag mätte husets effektbehov vid två temperaturer vintern innan. Jag interpolerade mellan dessa och lade in värmepumparnas effektkurvor i samma diagram. Det visade att Nibe 7 kW skulle klara uppvärmningen ned till -13 grader. Det har senare i praktiken visat sig stämma ganska bra.

/Macce
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.