Åsa Lund
På mitt jobb märks av att bosch har sämre service när nåt går sönder
 
BirgitS
Det är olika energiförbrukning, 319 resp. 234 kWh för frysarna, dvs olika elkostnad.
Frysarna är olika rymliga (vad har ni för behov), har olika höjd (påverkar vilka överskåp som fungerar), troligen bara Bosch-frysen som går att placera i ett hörn.
Liknande skillnader mellan kylskåpen.
 
Tack, ja vi lutar åt Electrolux efter att ha läst runt lite. Dessutom fungerar konfigurationen bättre för oss där. Bosch läser man annars mycket gott om men det finns såklart en och annan som inte alls gillar deras grejer.
 
Jag stegade in i en lokal affär samma dag som jag flyttade in i huset och beställde det de hade i lager för leverans/installation dagen efter: disk, kyl, frys, fläkt, tvätt och torktumlare. Olika märken. Mycket bra pris. Vanliga märken i mellanklassen. Frysen gick sönder efter 7 år men gick på hemförsäkringen. Vi är nu inne på 11:e året.

Rent generellt kan man nog konstatera att vanlig hushållsutrustning ska hålla i 10-12 år. Ibland har man tur. Ibland otur. Jag är inte helt övertygad om att en dubbelt så dyr grej håller dubbelt så länge.

Men min B&O TV är inne på sitt 23:e år ... och den var dyr ...
 
Har ingen erfarenhet av Bosch vitvaror, däremot verkar Electrolux inte vara någon höjdare. Varken vår elektrolyx kyl eller frys klarar av att hålla temperaturen under sommaren, antagligen för att kompressorn är värdelös. Min syster har även electrolux och samma problem där med.
Insidan är plastig och billig, plasten på dörren sprack sönder vid gångjärnet, kompressorn för onödigt oljud osv. Ett märke som jag numera undviker.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.