Villamässan var väl OK, men det som annonserades ut som "heminredningsmässa" var mest en massa montrar som sålde krafs...
 
Jo, vi besökte den i Älvsjö..
 
Villamässan i Älvsjö var bra mycket bättre än den i Jönköping tyckte jag.
Visst var det mest krafs på heminredningen, men det var ju därför jag åkte dit :) Lite väl mycket folk och småvarmt blev det förstås :p
 
Skärp var ordet!

Kök och badum var ihopträngt på ingenting, tur att man redan valt inredning etc....

Övrigt inredning såg mest ut som en massa krafs, fast det kan ju har varit jag som längtade till värmepumparna också. Frugan plöjde med glädje varje kvm och jag försökte köra på så många som möjligt med barnvagnen (jäklar vad man kommer undan med saker med barnvagn och en söt Ebba på magen i sele). Och aldrig har väl så många damer lagt huvet på sne och sagt "det var en söt en" till mig...

DigitalHome delen var ju riktig katastrof. Alla har väl fattat att man är korkade om man inte köper en HDTV.... eller ja, det var väl budskapet iallafall....

I stora hallen verkade VP-maffian ha lugnat ner sig en aning, hypen är väl på topp så det är bättre att vara hemma och installera istället för att bjäbba på mässan.....

Tokstollen med dom värdelösa dammsugarmunstyckena hade nu också börjat sälja cd-sugslangar med gummisnodseffekt - hur kul är det för alla karmar och lister som nu MÅSTE bli avskavda....

En liten liten Makitamonter var de enda verktygen jag såg?

Jämfört med förra året så var det väl en tiondel så många bubbelkar, men många ändå....

På nått sätt kändes det som dom kluriga branchgubbarna som man kunnat prata en hel del med lyste med sin frånvaro i år, eller så hade dom redan packat ihop när vi kom på söndag eftermiddag...
 
Mässan kan möjligen användas för att studera vad som:

- är på modet
- har hård konkurrens
- men ändå hyggliga marginaler, då det ännu inte nåt sin mognadsfas.

Alltså är det värmepumpar, multimediagrejer och bubbelbadkar som gäller.

Inte så konstigt kanske. Värmepumpar är svårgreppat för gemene man och kan därför leda till goda marginaler.
Bubbelbadkar... Tja, formgjuten plast och en enklare kompressor 28000 kr. Tackar!
Mulitimedia. Alla vet att det blir digitaltv, ingen vet vad man skall göra. Tacksamt läge för tillverkarna!

Att det sedan är tulpanlökar, sekatörer och dammsugarslangar som tar upp mest plats förstärker väl bara argumenten...
 
Det är nästan så man skäms att erkänna det men vi gick på "tokstollens" affärsidé och köpte en så'n där dammsugarslang som vecklar ut sig. :-[
Omdöme: Ska du bara dammsuga inom en radie av 1,5-2 meter är det ok. Tänker du dra ut slangen mer får du ha lite krut i armarna för det är ganska jobbigt att hålla emot fjädringen....
Resultat: Har provat den en gång, kommer förmodligen inte att hända igen.... :-/
Man lär så länge man lever!
 
Kajjenne skrev:
Det är nästan så man skäms att erkänna det men vi gick på "tokstollens" affärsidé och köpte en så'n där dammsugarslang som vecklar ut sig. :-[
Omdöme: Ska du bara dammsuga inom en radie av 1,5-2 meter är det ok. Tänker du dra ut slangen mer får du ha lite krut i armarna för det är ganska jobbigt att hålla emot fjädringen....
Resultat: Har provat den en gång, kommer förmodligen inte att hända igen.... :-/
Man lär så länge man lever!

Hmm, tja, jag får väl erkänna att det är min högst subjektiva slutsats utan att ha provat - men helt knasigt ute var jag kanske inte då..... ;)
 
Kajjenne skrev:
Det är nästan så man skäms att erkänna det men vi gick på "tokstollens" affärsidé och köpte en så'n där dammsugarslang som vecklar ut sig.  :-[
Omdöme: Ska du bara dammsuga inom en radie av 1,5-2 meter är det ok. Tänker du dra ut slangen mer får du ha lite krut i armarna för det är ganska jobbigt att hålla emot fjädringen....
Resultat: Har provat den en gång, kommer förmodligen inte att hända igen....  :-/
Man lär så länge man lever!

Men tänk vilka biceps du kommer att ha efter en tids dammsugning ;) ;D
 
Håller med om att mässan var ganska kass!

Efter en dryg timme så drog jag hem.

Då föredrar jag Nordbygg som kommer i slutet på januari, där är det mer verktyg!

/ PJ
 
MathiasS skrev:
En liten liten Makitamonter var de enda verktygen jag såg?
Stort Grattis mathias, äntligen har även du fått se lite riktiga verktyg  ;D

För några sådana har du väl inte hemma  ::)

(RIKTIGA alltså)
 
pappskallen skrev:
Stort Grattis mathias, äntligen har även du fått se lite riktiga verktyg ;D

För några sådana har du väl inte hemma ::)

(RIKTIGA alltså)
Jo, ett riktigt verktyg fanns faktiskt på mässan. Det var en ensam kille i en liten monter som demade detta:

http://katalog.luna.se/webspeed/kat...atnr=2&katsektnr=2626&dokid=5182476#1

eller iaf en likadan. Han kändes lite malplacerad på denna mässa..... :)
 
Alldeles för mycket designade pryttlar! Och nästan inga kökstillverkare. Var hittade ni verktygen?
 
PelleFork skrev:
Alldeles för mycket designade pryttlar! Och nästan inga kökstillverkare. Var hittade ni verktygen?

Två montrar i A-hallen.....
 
Vi var på Älvsjö-mässan.
Visst är det kul att gå runt och kika på en massa nyheter och få inredningstips - men det var alldeles för mycket folk för att man skulle kunna gå runt i sin egna takt, man blev ju liksom dragen med av strömmen så det. Sen håller jag med om att det saknades en hel del. Ska mn ha en "Hem & villa"-mässa så ska man väl inte fokusera enbart på badrum, kök och pannrum?
 
LillaSandra skrev:
Ska mn ha en "Hem & villa"-mässa så ska man väl inte fokusera enbart på badrum, kök och pannrum?
Vilka är de tre dyraste investeringarna vi gör i husen? Jo.....

Vi lär aldrig få se "Tema garagegolvsfärg" eller nått annat matnyttigt, för det är det ingen som tjänar pengar på tyvärr... :p
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.