Jag har en BAXI 4.0 som varit igång i en månad ungefär, jag har eldat den med havre hela tiden. Jag undrar om någon annan har en sådan och som eldar den med havre. För jag får inte till det med alla inställningar. Askan hamnar inte där jag vill ha den.

Tacksam om någon vill dela erfarenheter om inställningar och sådant...

/AC
 
Ingen, jag har ingen aning vem man ska kolla med. BAXI hade ingen som kunde (!)
 
Hej jag vet inte om jag kan vara till någon hjälp då jag inte har någon Baxi, men jag eldar med havre med Eco Tec Agro Line och det är inga problem.
Du säger att askan hamnar på fel ställe men brännaren är väl framåtbrinnande så den havre som är förbrukad och har blivet aska blåser väl fläkten framåt och ny havre matas in blir inte havren riktigt uppbrunnen så den är för tung för fläkten att flytta.
Då har du för hög matning i föhållande till lufttillförslen så öka den eller minska havrematningen.
Har du automatisk askutmatning som är ett måste vid spannmålseldning annars blir man slav under pannan
 
Redigerat:
Jag har automatisk askutmatning. Uppsamlingskärlet är dock inte så stort, jag trodde man var tvungen att tömma det varannan dag först, men nu har jag insett att askan komprimeras när det börjar bli trångt i lådan. Jag har laborerat med olika lufttillförsel och antingen blåser askan till rätt ställe, men då sotar det igen hemskt i turbulatorerna. Såpass att jag måste sota varannan, var tredje dag. När jag sänker blåset så fastnar askan på en liten kant innan den kommer fram till skruven som drar ut askan, sedan går det bara 12 timmar innan det har blivit en vägg och pannan antingen slocknar eller bara ligger och pyr under täcket.

Jag tänkte om någon har hittat ett recept på inställningarna så att det fungerar. Får man tag i andra BAXI-eldare någon annanstans? Jag har försökt registrera mig på pellets.info men där blir jag helt enkelt inte medlem. De kanske inte tillåter kvinnor på det forumet (?).
 
Det är nog ytterst få som eldar med havre numera. Priset på havre har stigit och miljöskadorna blir stora. Utsläppen av kvävehaltiga gaser, salpetersyrlighet, tar hårt på allt metalliskt som takrännor och plåttak och nitrösa gaser är över huvud taget inte att leka med. Pellets.info handlar som namnet antyder om pellets så där finns det mindre hjälp än här, pellets ger ju bara vatten koldioxid och något koloxid.
Det är nog byggahus som tar hand om eldning av skadliga och förbjudna ämnen i Sverige.
I danmark eldar man mera med korn om det kan finnas något forum där kanske
 
Jag köper havren för runt 40 öre kilot och tycker jag får billig energi. Jag har investerat i en keramisk skorsten och det sura nedfallet som ev kommer ur skorstenen hamnar på åkern där havren växer. Tycker det känns bra att vara oberoende av karteller och skattmasar. Jag kan ju odla mitt årsbehov själv på egen åker om det kniper. BAXI hävdade att de har en riktigt bra panna (multiheat) som funger till havre (som var en av mina önskemål när gårdsvärmeverket designades).

Något tips på danskt forum?
 
Stoker pro forum kanske
http://www.stokerpro.dk/viewtopic.php?f=12&p=61693

Ibland förstår man bara inte ekonomi!
Det blir billigare att elda havren än att sälja till hästägarna.
Med pellets är det tvärt om. Hästägarna betalar så bra för spånet (råvara till pellets) att priserna på pellets ökar snabbt.
Halmen (som jag trodde man strödde ut i stallet) eldar man i stället upp i halmpannor.

Halmen är då flera gånger mer miljöskadligt än havre.
 
Jag tycker det är dåligt av Baxi att dom säger att de inte kan ställa in en panna men sälja kan dom och där slutar Baxis ansvar, det finns så många här på forumet som talar sig varma om Baxi kvalite och goda service det är väl upp till bevis när inte Baxi själv bryr sig.Du kan väl ringa Baxi och fråga efter ett telefonnummer till någon som dom sålt en likadan panna så kanse han kan hälpa dig med inställningarna.
 
_ap_
Agnes Cecilia skrev:
Ingen, jag har ingen aning vem man ska kolla med. BAXI hade ingen som kunde (!)
På Baxis hemsida finns ju flera referenser som kör med havre så nog borde dom väl veta!
Ring igen.

Gör även ett inlägg i tråden Biobränsle.
 
Agnes Cecilia skrev:
Jag köper havren för runt 40 öre kilot och tycker jag får billig energi. Jag har investerat i en keramisk skorsten och det sura nedfallet som ev kommer ur skorstenen hamnar på åkern där havren växer. Tycker det känns bra att vara oberoende av karteller och skattmasar. Jag kan ju odla mitt årsbehov själv på egen åker om det kniper. BAXI hävdade att de har en riktigt bra panna (multiheat) som funger till havre (som var en av mina önskemål när gårdsvärmeverket designades).

Något tips på danskt forum?
Ja om man jämför det priset med pellets så är det runt 20 ggr billigare/kWh ;)
Krävs det 6 ton träpellets så behöver man ca 7,5 ton havre, Pellets ligger på 2400-2900:-/ton så du får årsförbrukningen motsvarande 1 ton pellets:)

Men kontrollera som sagt med baxi o få nr till referenserna
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.