Har precis flyttat till en lägenhet där det enda nätverksuttaget sitter totalt fel så nu måste jag förlita mig på trådlös kommunikation men har ingen som helst aning om vad jag ska införskaffa för utrustning.

1e.JPG

Uttaget sitter i SOV2 vid kuben. Jag kommer att ha en dator eller två vid "kludden" i SOV1 samt TV kommer att placeras cylindern utanför SOV1.

Att jag behöver en trådlös router i SOV2 har jag fattat men sen???

Mottager gärna tips på utrustning, val av TV-leverantör mm.

Funktion och stabilitet är prio 1 men då jag inte har obegränsat med kapital så är priset också en faktor att räkna med.

Shoot!
 
Går ju även att köra via elnätet, finns lite överallt.
 
2st kablar bakom/i golvsockeln i "sov 2", därefter bakom dörrfodret under tröskeln till hallen(?), därefter bakom sockeln på väggsnuttarna respektive under tröskel på dörrarna.
Vik in med den ena kabeln i sov 1, sätt ett fast uttag på väggen vid kludden.
Fortsätt med den andra till cylindern gå upp ur listen och sätt ett fast uttag på väggen.

I sovrum 2 sätter du ett fast dubbeluttag bredvid befintligt för att kunna "patcha".

Kan bli mycket pul, om det är värt det beror på hur länge du har tänkt bo i lägenheten, samt om det är hyresrätt eller bostadsrätt.
Om det är hyresrätt så måste du ha tillstånd från hyresvärden.
 
Hyresrätt - söker nytt hus, bor här kanske 6-12 månader.

Alltså - trådlöst är det som gäller. Eventuellt skulle jag kunna dra en sladd från kludden, längs med ytterväggen, borra ett litet hål in mot vardagsrummet till TV:n. Men från inkommande till SOV1 måste det bli trådlöst.
 
Elnät lät intressant. Överföringshastighet? Prisbild?
 
Bara att testa med en trådlös router då. Personligen har jag väldigt bra erfarenheter av Airport Extreme.
 
Vad menar du med TV via internet? Är det TV från din internetleverantör? I så fall ha dom ju boxar som är godkända och du får kolla om dom har inbyggt trådlöst eller bara ethernet. En del leverantörer har egna trådlösa lösningar som kan ingå i paketet. Om du skall köra netflix, HBO, viaplay eller liknande är det ju en annan grej.

Vad är det för material i väggarna? Två betongväggar kan vara problem med trådlöst, å andra sidan vill du väl ändå ha det till övriga prylar, laptop, surfplatta, mobilen? Köra över elnätet kan gå men väldigt varierande resultat. Köp nånstans med generös returpolicy, typ kjell & co, och prova.
 
Kör en 802.11n-router vilket är standard idag. En av de stora fördelarna med 802.11n är att de har bra räckvidd, även genom väggar. I annonseringen så trycker man mest på datahastigheten men i ett vanligt hus så är ofta räckvidden en minst lika viktig parameter. Asus RT-N56U är en router som fått mycket bra omdömen och du får den till ett rimligt pris. Skulle det inte fungera så komplettera med en elnätsdosa. Trådlöst vill man ju ha ändå.

Som TV-leverantör så rekommenderar jag Boxer (marksänd TV) med de fria kanalerna, kombinerat med en bordsantenn i fönstret. Boxer är nog den billigaste leverantören, och du kan ta med dig abbonemanget när du flyttar till ditt hus sedan så du slipper bry dig om bindningstider och liknande som kommer att bli ett problem om du tänker flytta snart. Vill du se mer filmer & serier så kanske netflix eller HBO online vara intressant.
 
Redigerat:
Jag skulle i första hand välja att köra via elnätet.
Det blir ju nästan som trådbundet.
Trådlöst är bra till mobilsurf och släpa runt laptop...

Och så var vi där igen...;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.