Hej alla kloka och erfarna;
Hur får jag lättast/bäst en nätverkskabel över till en gäststuga, 20 m från boningshus? Har två nylagda rör 120 cm under marken men de är för vatten och el. Vissa säger att man absolut inte får lägga nätverkskabel i samma rör som strömkabeln, vissa (bl a en elektriker jag ibland anlitar) säger att det går bra men finns viss risk för störningar. Funderar lite på att lägga nätverkskabeln i en egen slang (typ trädgårdsslang) och gräva ner ett par decimeter bara och dra över till gäststugan.
Tacksam för all input. :)
 
Klaparn Klaparn skrev:
Hej alla kloka och erfarna;
Hur får jag lättast/bäst en nätverkskabel över till en gäststuga, 20 m från boningshus? Har två nylagda rör 120 cm under marken men de är för vatten och el. Vissa säger att man absolut inte får lägga nätverkskabel i samma rör som strömkabeln, vissa (bl a en elektriker jag ibland anlitar) säger att det går bra men finns viss risk för störningar. Funderar lite på att lägga nätverkskabeln i en egen slang (typ trädgårdsslang) och gräva ner ett par decimeter bara och dra över till gäststugan.
Tacksam för all input. :)
Vet inte vad man får eller inte får ang. dragning ihop med andra kablar men jag hade ett liknande fall och jag lade kabeln i en trädgårdsslang och grävde ner den i gräsmatta och grusgång. Går fortare än man tror. Däremot la jag den inte så djupt utan på kanske 8-10 cm.
 
  • Gilla
Klaparn
  • Laddar…
Klaparn Klaparn skrev:
Har två nylagda rör 120 cm under marken men de är för vatten och el.
Nu kanske jag missförstår men har du ett rör med/för en vattenslang? I så fall kan du väl lägga nätverkskabeln där för att minska störningsrisken?

Välkommen till forumet!
 
Elsäkerhetsmässigt så är det inga problem att lägga i samma slang/rör. När det är en elkabel i röret. Dom det alltid är om det ligger under mark.

Om det är lösa trådar som det oftast är i rör inomhus, så ställer det speciella isolationskrav på nätverkskabeln.

Rent teoretiskt man man få lite försämrad datatranmission om kabeln ligger nära en elkabel, men det är inget problem i praktiken om det är hushållsel (utom möjligen om du svetsar i stugan samtidigt som någon försöker använda internet).
 
wildeside
Jag har nätverkskabeln går i samma rör som elen till 5 byggnader och upplever inga som helst problem med det.
Har iof inte suttit övervakat om det blir störningar eller inte.
Om det nu blivit/är några störningar så har jag iaf inte lidit av dom.
 
Det används en fiffig lösning i nätverksinterfacen som gör att externa störningar inducerade på kabeln filtreras bort i mottagande ände, så risken för problem in försumbar i en hemmainstallation.
 
Vi testade med en TP-Link Homeplug med accesspunkt, i/till en närliggande gäststuga: https://www.kjell.com/se/produkter/...7517-kit-tradlos-homeplug-1-gbs-2-pack-p65109

Funkade ok med bra hastighet, dock: precis som det står i installationsanvisningarna kan man inte ha en högförbrukande enhet (typ en elradiator) alltför nära på samma fas. Så fort radiatorn på samma eluttag går igång så dyker nätförbindelsen.

Exakt vad detta beror på vet jag inte, inte heller vad man ska göra åt det om det bara finns en fas att tillgå i tillbyggnaden, men litet irriterande eftersom det annars funkade så bra.
 
Tomture61
Har jobbat med nätverk / signalkablar , man ska unvika att förlägga strömkablar / signalkabel dikt mot varandra .
I kontorsbyggnader med kabelstege tex. lägger man stömkabel på ena sidan och signalkabel på den andra sidan .
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.