Jag har av utrymmesskäl tänkt att dra både TV-antenn och Nätverk (CAT5e) i samma kabelkanal som strömsladden till Bergvärmepumpen (3-fas).

Blir det störningar på nätverket och i tv-mottagningen? Kanalen blir ca 2 meter lång.

Tack på förhand!
 
Nätverkstrafiken störs inte alls. TV-signalen är jag osäker på, men det borde inte spela någon roll. Kom ihåg att du inte får lägga datakabel och antennkabel i samma VP-rör som el, men det låter som om du skall lägga den öppet.
 
det brukar normalt inte vara problem. skulle problem uppstå får man väl köra STP kabel (skärmad) men oftast blir störningar i närheten av motorer osånt

/m
 
Tack för svaren. Elkabeln ligger inte i VP-rör utan det är en utanpåliggande installation.

Nu ska jag ner i källaren och skruva!
 
mikko skrev:
... skulle problem uppstå får man väl köra STP kabel (skärmad) men oftast blir störningar i närheten av motorer osånt

/m
Rent logiskt borde det vara en bra idé, men installationer med STP är väldigt krävande för att de skall fungera ordentligt. Alla (samtliga) ingående delar måste vara skärmade för att inte få andra transmissionsproblem.
Radiohandlare brukar lura på kunderna dyra skärmade patchkablar för att "de är bättre", men de är mätbart betydligt sämre än oskärmade om man inte gör ett helskärmat system.
 
Japp.

Skärmat bör undvikas i vanliga hem därför att det är betydligt svårare att få till en bra skärmad installation i ett hem och den är dyrare.

Som tredje skäl så behöver man inte skärmen i ett hem, för att det ska krävs skärmat talar vi om rejäla magnetfält som man inte vill ha hemma. Har man det ändå så se till att skärma störkällan istället.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.