Jag tänkte höra om det är någon som har erfarenhet av att lägga in en nätverkskabel (skärmad/oskärmad) i ett rör med elledningar? T.ex. i samma rör som elledningar till radiator?
Anledningen skulle vara att förlägga nätverkskabeln i vägg istället för att dra på lister runt i hela huset. Man skulle få undan dem.
Hur är det med störningar t.ex?
 
Ur störningssynpunkt är det nog inget problem, men det är farligt och förbjudet. Eltrådarna som går i röret är bara primärisolerade. Den isoleringen är för dålig. Den fullgoda isoleringen får man genom att trådarna dessutom går i ett rör som ger ytterligare ett lager isolering. Drar du då in nätverkskablar i röret så riskerar du att få ett isolationsfel mellan nätverk och elnät. Det vore dels livsfarligt, men du lär även förstöra datorer och annan elektronik som är inkopplad på nätverket.

Nätverkskabeln har en isolering som inte heller håller för spänningarna på trådarna som finns i röret.
 
Tack för svaret.
Det verkar som att jag skall släppa denna tanke.
 
Ja.
Dra ett nytt rör, dra utanpåligande eller kör trådlöst men inte i elröret.
Jag flyttar tråden till teknikforumet också
 
Rent teoretiskt skulle du få göra så om nätverkskabeln är "super-duper-isolerad" och godkänd för att använda såhär.

Synd att fibergrejer fortfarande är lite för dyra för hemmabruk, det vore ju annars perfekt till en sånhär grej.
 
mats_o skrev:
Ja.
Dra ett nytt rör, dra utanpåligande eller kör trådlöst men inte i elröret.
Jag flyttar tråden till teknikforumet också
Dra två nya rör istället, av koppar, och byt ut direktverkande el mot vattenburen el, så blir de gamla elrören finfina för nätverket d^_^b:wow::x
 
Om jag inte hade luftvärmepump så skulle jag överväga det. Mina radiatorer är bara som "stöttning" vid lite kyligare väder. De används inte så många månader per år, utom ett par stycken på strategiska platser, bad, ett par rum.
 
Lägger du fiber så går det bra. Men det är kanske överkurs? Kanske PowerLan kan vara ett alternativ annars?
 
Hur påverkar PowerLan hastigheten? Har du några erfarenheter av det?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.