Är ju en djungel detta med nätverkskablar? Jag behöver en 15m lång nätverkskabel av den sort jag beskriver i rubriken. Ska passa i en RJ45-kontakt. Vad står SSTP för? Hittat kablar med beteckningen FTP, kan man ha en sådan istället?
 
trattalask
SSTP står för Screened Shielded Twisted Pair. Borde funka lika bra med en FTP.
 
SSTP har förutom en skärm runt hela kabeln skärmade par. Det är en patchkabel. Motsvarande nätverkskabel heter tex E 4937623. Det räcker inte med en FTP
 
350Mhz och Cat5e rimmar inte riktigt heller.
Det här låter mera som cat7 aka lexcom eller liknande
 
Kabeln behövs för att koppla in min nya vedpanna in på datorn. Då kan man ladda ner en app hos ETA (panntillveraren) och följa temperaturer mm via mobilen. Jag läste på kabelstumpen som medföljde pannan. Den är dock för kort så jag måste dra en ny, ca 15 m för att stoppa in i mitt datormodem.
;
 
Då duger det med en S/FTP.
 
Vanlig UTP funkar garanterat också. Det är väl inget kärnkraftsturbin som skall installeras? ;)
 
Ja, det tror även jag UTP duger nästan alltid skärmade kablar kan vålla mer problem än dom löser. Men vill man ha "lika" så är även den kabeln inga problem
 
Jag är rätt säker på att båda duger, FTP har en alufolie som skärm, UTP är utan skärm (det är den absolut vanligaste kabeln för datanät). så dom som finns på länken duger.
 
Tack å bock för hjälpen.
 
Nu har jag dragit en nätverkskabel och kopplat min första RJ45. Det verkar fungera riktigt bra. Jag drog en FTP-kabel och köpte RJ45-uttaget på classe. Såg när jag kom hem att uttaget var av typ cat 6 men det funkar visst ändå. Nu finns min vedpanna uppkopplad mot nätet, app i mobilen, så nu vet jag när det börjar bli dags att skicka ut frugan att elda.. ;)

Tackar så ödmjukast för hjälpen och lyfter på hatten för den klistrade tråden "Mats nätverksskola"
 
  • Gilla
rca1959
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.