Vi bor i en lägenhet byggd mitten nittiotalet där fiber finns framdraget av Telia. Detta finns i ett uttag i "rum 1". Uttaget är ett vanligt nätverksuttag, men, det är ett dubbeluttag där bara det ena "har internet". I "rum 3" finns också nätverksuttag, men helt utan respons i.

Jag skulle vilja ha bredbandsmodem, router och hela konkaronget i rum 3. Idag har jag dragit kabel genom väggen och har det i "rum 2". Jag har dragit i brf och hsb för att få till mig någon form av ritning för att se hur det är draget, men inte fått ut något.

Så slog det mig idag: kan det vara så att det "döda uttaget" i rum 1 kan vara en koppling till rum 3? Alltså, om jag drar en kort kabel från uttaget med nät till tvillinguttaget, så har jag flyttat nätanslutningen till rum 3?

Är det möjligt, troligt, omöjligt och finns det något enkelt sätt att testa?
 
Lättast är ju att peta dit en kabel och se om det funkar. ;)
 
snuttjulle skrev:
Lättast är ju att peta dit en kabel och se om det funkar. ;)
Problemet är att hela konkaronget med bredbandsmodem osv är "inknött" i ett skåp i rum 2 och sladddragningen är inte den bästa (läs: ormbo). Jag vill mao ha någon sorts bedömning om det är troligt innan jag lägger ner jobbet....
 
Peta dit en kabel och seom du får något annat än dött i rum 3 men typ en dator så ser du ju om du får Link och kan ansluta mot nätet. Måste ju inte flytta med allt för att testa. ;) Annars kan man ju mäta med en ohm meter och kortsluta i andra jacket om man vet att det är dött.
 
Skitbra, det borde jag räknat ut själv.... Men, men... Ska testa vid tillfälle. Finns det någon som vet om det är en trolig teori jag har? Hur brukar man dra nätverkskablar i lgh?
 
Precis så var det i vår förra lägenhet. Ett enkeluttag i vardagsrummet samt ett dubbelt i hallen. Där det ena i hallen var inkommande och det andra var kopplat till vardagsrummet. En liten patchkabel förband de båda i hallen. Skulle tro att det är hyfsat vanligt att man gör så i äldre lägenheter där man inte vill bygga någon patchpanel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.