engs
Finns säkert hundra trådar på samma tema.

Tänkte passa på dra in nätverk till en separat byggnad då jag har ett grävt dike mellan just nu av annan anledning.
Inte några långa sträckor, kanske 15m eller så (största del inomhus).

Har i dagsläget två accesspunkter i huset. Tanken är att i första hand sätta en tredje AP i den externa byggnaden.
Finns ingen patchpanel idag utan allt går direkt till switchar.

Ev. kan det finnas behov av fast nätverk på sikt i den andra byggnaden så vill förbereda för det.

Bör man passa på att fixa det mer "korrekt" med patchpanel till den andra byggnaden?
Eller funkar en lång nätverkskabel lika bra?

Bör man dra två nätverkskablar när man ändå håller på? En reserv helt enkelt.
 
Om plånboken tillåter så finns det färdigkontakterad fiber i fasta längder att köpa. Då slipper man tänka på hur hög hastighet man kan tänkas behöva i framtiden. Man slipper också få elektrisk kontakt mellan husen vilket kan vara bra om det blir åsknedslag någon gång. I varje ända av fibern sätter man en fiber-/RJ45-converter som kopplas vidare i vad man nu vill ha mer i ändarna. Inget måste att sätta upp patchpanel innan det behövs alltså.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
engs
Det går redan el mellan, mot samma huvudsäkringar. Har det någon betydelse om det ligger en nätverkskabel då också? Dvs ur åsksynpunkt.
 
MrJay
engs engs skrev:
Det går redan el mellan, mot samma huvudsäkringar. Har det någon betydelse om det ligger en nätverkskabel då också? Dvs ur åsksynpunkt.
Nej men helst inte
 
engs
Har cat 6 kabel hemma, troligen helt vanlig för inomhusbruk. Om man ska dra den utomhus, dock 100% skyddat mot solljus (under mark) samt i kabelskyddsrör. Finns det någon poäng med att köpa annan kabel? Dvs sådan som är specad för utomhusbruk med UV-skydd.

Den jag hittade på t.ex. kjell skulle ej dras långa sträckor inomhus pga brandegenskaper. Kommer ligga längre sträckor inomhus än utomhus.
 
engs engs skrev:
Har cat 6 kabel hemma, troligen helt vanlig för inomhusbruk. Om man ska dra den utomhus, dock 100% skyddat mot solljus (under mark) samt i kabelskyddsrör. Finns det någon poäng med att köpa annan kabel? Dvs sådan som är specad för utomhusbruk med UV-skydd.

Den jag hittade på t.ex. kjell skulle ej dras långa sträckor inomhus pga brandegenskaper. Kommer ligga längre sträckor inomhus än utomhus.
Nej kör på den kabeln du har, det kommer fungera fint :)
 
Om det är ett väl tilltaget kabelskyddsrör (typ 50mm), där du i framtiden skulle kunna ersätta NV-sladden, så har du ju inget att förlora på att prova med den du har.
 
ifall det inte är långt hade jag kört en cat 6 kabel i en pem slang mellan byggnaderna. jag brukar sätta upp en patch panel alt ett uttag. Kontakter går väl bra också ifall man inte är petig och man kör med flertrådad kabel. Vanlig singeltrådad går att sätta kontakter på ifall kontakterna är gjorda för singeltråd.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
engs engs skrev:
Finns säkert hundra trådar på samma tema.

Tänkte passa på dra in nätverk till en separat byggnad då jag har ett grävt dike mellan just nu av annan anledning.
Inte några långa sträckor, kanske 15m eller så (största del inomhus).

Har i dagsläget två accesspunkter i huset. Tanken är att i första hand sätta en tredje AP i den externa byggnaden.
Finns ingen patchpanel idag utan allt går direkt till switchar.

Ev. kan det finnas behov av fast nätverk på sikt i den andra byggnaden så vill förbereda för det.

Bör man passa på att fixa det mer "korrekt" med patchpanel till den andra byggnaden?
Eller funkar en lång nätverkskabel lika bra?

Bör man dra två nätverkskablar när man ändå håller på? En reserv helt enkelt.
Jo nu vet jag inte varför man ska krångla med en massa "om och men"...
Lägg i en nätverkskabel i en slang och köp dig en AP, en gammal router kan sedan oftast duga.í AP läge för att spara pengar..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.