Har surfat runt lite och letat hur man skall testa om man har kopplat ihop nätverkskablarna rätt, men hittat typ mest jättedyra maskiner.

Vad jag förstår så går det ju att testa med en multimeter, men finns det ingen "billig" mojäng som bara säger OK, eller inte OK på en gång, med information om vilka kabelpar som inte sitter ihop ordentligt?

Hur gör ni?
 
Jag har den o det funkar fint, men ifall du vill kolla ifall du mer ifall din installation klarar gbit kan du koppla in en switch på varje sida, ifall den länkar på full fläsk så e det då ok.
 
Känner att jag kanske ska förtydliga mitt inlägg lite. Det finns en stor skillnad mellan att ha kontakt och att ha en bra signal. Du kan mycket väl ha kontakt på alla ledare och fått paren rätt, men såpass dålig kontakt att vissa paket blir fel och därför måste skickas om. Detta är inget som en "vanlig" användare brukar märka mycket av, eftersom hastigheten är såpass snabb ändå över gbit. I praktiken räcker det därför ofta med dessa enklare mätverktyg för att se om man har kontakt.

Monterar man många dubbeluttag och kopplar dessa till en patchpanel kan man bygla båda uttagen med en rak nätverkskabel och koppla in både sändare och mottagare vid patchpanelen så slipper man springa så mycket. Kom dock ihåg att koppla bort dessa byglingar innan du kopplar in kablarna mellan patchpanelen och switchen.

Det vanligaste felet jag sett att folk gör när de monterat uttag/paneler är att de sätter ledarna åt fel håll i kroneplinten vilket gör att kabeln börjar krångla efter ett tag. (det finns en liten låsning som ska fixera ledarens hölje)
 
Bjurran skrev:
Känner att jag kanske ska förtydliga mitt inlägg lite. Det finns en stor skillnad mellan att ha kontakt och att ha en bra signal. Du kan mycket väl ha kontakt på alla ledare och fått paren rätt, men såpass dålig kontakt att vissa paket blir fel och därför måste skickas om. Detta är inget som en "vanlig" användare brukar märka mycket av, eftersom hastigheten är såpass snabb ändå över gbit. I praktiken räcker det därför ofta med dessa enklare mätverktyg för att se om man har kontakt.
En klassiker! Har en gång i början på nittiotalet kört internet över en felkopplad kabel vars enda signalväg var överhörning... Men TCP funkar ändå. Den händig tittar på de räknare som OS/Routrar har för felaktiga paket, korta paket osv. Dessa skall stå på "noll" i ett korrekt installerat nätverk (både hård/firmware). Jmf (på Linux):

sax@stentor:~$ ifconfig
eth0 Link encap:Ethernet HWaddr 00:22:XX:XX:XX:XX
inet addr:xx.xx.xx.xx. Bcast:xx.xx.xx.xx Mask:255.255.255.0
inet6 addr: fe80::0:0:0:0:0:0/64 Scope:Link
UP BROADCAST RUNNING MULTICAST MTU:1500 Metric:1
RX packets:9974340 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0
TX packets:5213620 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0
collisions:0 txqueuelen:1000
RX bytes:3839434516 (3.8 GB) TX bytes:2264822877 (2.2 GB)
Interrupt:28 Base address:0x4000

Notera spec: errors, dropped etc.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.