Många brukar rekommendera att man ska dra tomrör (eller med kabel) när man ändå är igång och bygger nytt. Tydligen är det vanligast med tele, data och tv i dessa rör?!

Hur har ni gjort? Vad kostar det i runda slängar? Är det nån som använt Lexels system med ett system där man enkelt kan koppla om mellan användningsområde vid behov?

/Jonte
 
Att dra extra rör är att rekommendera.
Vi tänkte ha trådlös nätverk. Vi drar rör och trådar för telefon och TV.
Sedan tänkte vi ha extra rör för framtida installationer.
 
Till hur många rum och till vilken ca-kostnad per rum?
/J
 
Jag överlämnar svaret till "sambon" har har koll på priserna ;D ;D
 
Sweli skrev:
Jag överlämnar svaret till "sambon" har har koll på priserna  ;D ;D
Jättebra om du kan kolla ca-kostnad. Det blir så många "småkostnader" i slutänden så det gäller att hålla lite koll från början :)
 
Bob_the_builder
Mtrlkostnaden uppgår till ca 75-100 kr för 50m flexslang, plus ca 15 kr för varje dosa, plus ca 75-100 för varje nätverksuttag.
 
7 rum, 10 uttag för data, tele och TV för 6000:- och då är det inte tomrör - det är rör med fördragna kablar.
 
Vi ska tillämpa Lexels system i vårt hus. Inte fullt ut, men till bland annat en del av belysningen och larmet. Tror att även satelitmottagaren skulle kopplas in så att vi får ut det till alla rum. Vi kom fram till att kostnaden översteg nyttan i vissa av deras funktioner och har andra lösningar på problemen som vi kommit fram till mha vår elektriker.

Angående tomma rör så kan jag bara instämma i de andras inlägg. Vi har dragit måååånga meter och lite till så att det finns utrymme för nya prylar. Nätverksuppkoppling och Tv-satellit ska vara möjlig i alla rum, samt att ljudet ska kunna tas ut både via stereon och datorn till i stort sett alla rum. Telefonen har vi faktiskt inte dragit ut mer än till två, tre ställen tror jag, då vi kör trådlösa lurar.
 
DoJz,

Finns det något ca. pris på er installaion?

//Anna

 
Istället för satellitmottagare använder man deras dosor iställer som tar emot signaler. Inte IR, måste vara microvågor då det går genom väggar mm. Kan exempelvis styra satelitmottagaren från sovrummet om jag har en mottagardosa på väggen. Det är inte så komplicerat att få ut ljud till alla rum om man gör det över nätverket.

Jag vet faktiskt ärligt talat inte vad slutsumman kommer att bli. Vi ville ha det så - kosta vad det kosta vill - för det är ändå dyrare att göra i efterhand. Man vill ju inte karva i väggarna om två år igen. Det dyra är givetvis Lexels grejer, framförallt styrcentralen som kostar. Men om man förbereder kan man alltid bygga ut systemet eftersom kassan tillåter det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.