Hej!

Jag bor i en lägenhet från 2007 och har stadsnät (fiber) indraget. Dock har jag bara ett styck uttag för fibern. Jag har tänkt att möblera om och ha dator i precis motsatt sida i lägenheten. Dock vill jag gärna ha fiber direkt till datorn.

Kan man använda de befintliga telefonuttagen och använda de till nätverket? Hur gör jag i så fall?

Mvh
 
Nej.
 
snowballtwo skrev:
Kan man använda de befintliga telefonuttagen och använda de till nätverket? Hur gör jag i så fall?
Jo.

Jag har gjort exakt så. Det var dock så knöligt att jag aldrig skulle göra om det. (Flerfamiljshus byggt tidigt 90-tal).

1. Ta reda på i vilken ordning dina telefonjack sitter kopplade. Troligtvis är det en lång serie som börjar någonstans vid entrédörren (i flerfamiljshus).

2. Räkna ut i vilken ordning du ska dra kabeln. I vårt fall fick vi dra Hall -> Sovrum 1 -> Kök -> Sovrum 2

3. Plocka sen bort uttagen för steg 1.

4. Skala telefonledningen och gör likadant med en ny telefonledning och en nätverkskabel. Obs, använd oskärmad kabel, annars är det stört omöjligt. Vira ihop den gamla telefonkabeln med de två nya kablarna. Tänk på att förbindningen måste vara sjukt stark så att inte lossnar. Den måste dessutom vara smidig så den kommer igenom rören. Lossnar skarven medan du drar sladdarna så är du rökt. (Jag har hört om innovativa lösningar med sytråd och dammsugare om man ska ha in en ny sladd i ett tomt rör, vet ej om det funkar)

5. Dra försiktigt ur den gamla telefonkabeln samtidigt som du matar in en ny tillsammans med nätverkskabeln. Ni måste vara två! Tänker du inte använda fast telefoni så kan du ju nöja dig med bara nätverkskabel. Idag fungerar det ju även med DECT-telefon med basstation i hallen, så du kanske inte behöver några telejack

6. Fortsätt med steg 3-5 för resterande ben på sträckan till ditt önskade uttag.

Ovanstående är som sagt sjukt jobbigt och jag skulle inte göra om det igen. Det finns andra lösningar. Spåra i gips, plocka bort golvlister och lägga kabeln bakom dessa, ibland finns det utrymme mellan golv och vägg etc. Det finns nätverksprodukter där du skickar ut nätverket i elnätet och sen plockar upp det igen i ett annat rum. Trådlöst mm.
 
snowballtwo skrev:
Kan man använda de befintliga telefonuttagen och använda de till nätverket? Hur gör jag i så fall?
Mvh
Ja, men du vill antagligen inte. Cat3 som de flesta fyrtrådars EKKX klarar fixar 10Mbps över långa sträckor. Men snabbare går inte. (Jag har själv kört 10Mbps över överbliven seriekabel på 90-talet, men det är den värsta kabel jag har erfarenhet av). Enklast är i så fall bara att klämma en egen kabel. Se till att respektera paren (men det är inte så noga). Du kan ev. använda gristrynen direkt, men jag skulle inte gjort det.

Så som fulhack om du inte skall ha någon vidare snabb anslutning så funkar det säkert. Men det är ett fulhack, det går inte att komma ifrån. :) Jag hade försökt dra en riktig kabel på något sätt.
 
Kanske trådlöst är ett alternativ? Får ju rätt bra kräm ur wireless N
 
Läser man svaren verkar det som om tolkningen av frågan blivit lite olika.

TS skriver ju att han vill ha fiber hela vägen till datorn, då är det väl rätt uppenbart att han inte tänker använda de befintliga teletrådarna?

Nyfnikens lösning är väl det som ligger närmast till hands, dra i fiber tillsammans med ny telekabel i de gamla rören. Jag skulle inte rekommendera att dra i bara fiber eftersom det är en lägenhet. Nästa som bor där vill kanske ha vanlig telefon och det blir nog svårare att dra i ny telekabel med fibern som "dragtråd".

Men det svåra blir väl att skarva fibern?
 
tror inte han får röra fiberkabeln överhuvudtaget då det tillhör fastighetsägaren? ?

Det han får göra isåfall är att patcha över till en ny fiberconverter och dra vidare med fibern i huset till sin pc ?
 
Jag förstår inte varför man i det här fallet skulle vilja dra fiber direkt till datorn.
Det ger ingen prestandaökning, bara extrakostnader.

/Hasse
 
Nerre skrev:
Nyfnikens lösning är väl det som ligger närmast till hands, dra i fiber tillsammans med ny telekabel i de gamla rören.
TS menar nog ethernetkabel. Det var i vilket fall det jag drog i. Jag löste det så att jag drog in både ethernet och en ny telekabel i rören (trångt!). När jag sen klippte så klippte jag ethernetkabeln vid uttagen.
 
Avvecklade telefon i vårat 80-tals hus och installerade ett stjärnnät med garo multimediaskåp för patchning. Än idag förstår jag inte att jag orkade, för det var sjukt jobbigt. Men snyggt blev det. Tänk på att bef. telefoni sitter i serie och för nätverk måste du ha stjärnnät, alltså en unik kabel till varje uttag. Det finns cat5e siameskabel jag använde med gott resultat.

/S
 
Nyfniken skrev:
Lossnar skarven medan du drar sladdarna så är du rökt. (Jag har hört om innovativa lösningar med sytråd och dammsugare om man ska ha in en ny sladd i ett tomt rör, vet ej om det funkar)
Jag skulle inte uttrycka det som att du är rökt. Efter att ha dragit om en del kablar av olika typ hemma (Koaxial, telefon, el) har jag kommit fram till att visst, det är enklare att koppla på en befintlig kabel, men går alltid att lösa på något sätt.

Köp en dragfjäder så klarar du de flesta rör: http://www.elbutik.se/product.html/dragfjader?category_id=2156

Om det inte går att få genom dragfjädern så fungerar det faktiskt att dammsuga igenom ett snöre, dra igenom dragfjädern m.h.a. snöret och sedan dra igenom kabeln m.h.a. dragfjädern. Jag har flera gånger varit redo att ge upp efter att lyckats dra av kablar i 5-6 meter långa kanaler med flera böjar, men det har alltid löst sig (ibland efter några dagars tänkande).

snowballtwo skrev:
Dock vill jag gärna ha fiber direkt till datorn.
Som tidigare nämnts så finns det i dagsläget (i stort sätt) ingen mening med att dra fiber direkt till datorn. Dra Cat5e-kabel istället. Den fungerar upp till 1Gbit/sekund vilket lär räcka i hyffsat många år. Satsa på oskärmad kabel, t.ex. http://www.elbutik.se/product.html/cat5e-kabel-utp?category_id=2114

snowballtwo skrev:
Kan man använda de befintliga telefonuttagen och använda de till nätverket? Hur gör jag i så fall?
Du behöver nya uttag för att kunna koppla in både nätverk och telefon.
Det finns några olika alternativ:
1. Byt telefonuttaget mot ett uttag med 2st RJ45 (nätverkskontakt) t.ex. http://www.biltema.se/sv/Kontor---Teknik/Dator-och-natverk/Natverk-och-kablar/RJ45-uttag/ (produkt 23830)
Koppla in telefonen i ena uttaget och datorn i det andra. Detta alternativ kräver att du har parallellkopplade telefonuttag för att fungera bra (annars måste du alltid ha något inkopplat i uttaget för att telefonsignalen ska gå vidare till nästa uttag)
2. Behåll telefonuttaget och sätt ett utanpåliggande nätverksuttag bredvid:http://www.biltema.se/sv/Kontor---Teknik/Dator-och-natverk/Natverk-och-kablar/RJ45-uttag/ (produkt 23825)
 
Redigerat:
Nerre skrev:
Läser man svaren verkar det som om tolkningen av frågan blivit lite olika.

TS skriver ju att han vill ha fiber hela vägen till datorn, då är det väl rätt uppenbart att han inte tänker använda de befintliga teletrådarna?
Samtidigt skriver hen "befintliga telefon*uttagen* och använda de till nätverket". Så sammantaget med det orimliga för TS att dra fiber från överlämningspunkten (CPEn) till datorn så kan det rimligtvis bara tolkas som att det är hela telefoniinstallationen som avses. (Som så många andra påpekat så kommer hen definitivt inte att få skarva på inkommande fiber, så då blir det dessutom extra meningslöst. :) )
 
Som TS beskrev vad han vill göra är mitt svar fortfarande rätt :)

Bästa lösningen hittills är att köra trådlöst av typen 802.11n som gnuttisch föreslog.
 
Neeeeeeeej! :) Trådlöst är ett komplement till den fasta installationen, inte en ersättning. Kom igen nu alla i "tråd maffian" och backa upp mig. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.