1,5 planshus med källare behöver en uppgradering av nätverk.

Fiber kommer in i källaren och därefter ser behovet ut sågär:

Bottenvåning:
2 accespunkter
1 uttag direkt mot fiber för IPTV
1 uttag mot switch

Ovanvåning:
2 accesspunkter
1 accesspunkt utomhus (dras via kattvind)
3 uttag direkt mot fiber för IPTV
3 uttag mot switch

Om tanken är att köra Ubiquiti, hur hade ni experter rekommenderas dragningen? En stor switch i källaren för alla enheter eller en switch på ovanvåning för att undvika att dra 6 kablar? De som dras direkt till fiber är givna för de kan ju enbart dras direkt, men det är för uttag och ap mot switch det handlar mer om.
 
Jag har placerat våra switchar mm i källaren å dragit fyra ethernetkablar till varje sovrum, sex till tv-bänken i vardagsrummet, fyra till alternativ plats i vardagsrummet, fyra till tv-bänken i gillestugan, fyra till garage/förråd samt en till varje AP.
 
  • Wow
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Jag har placerat våra switchar mm i källaren å dragit fyra ethernetkablar till varje sovrum, sex till tv-bänken i vardagsrummet, fyra till alternativ plats i vardagsrummet, fyra till tv-bänken i gillestugan, fyra till garage/förråd samt en till varje AP.
Du har lite marginal, och det låter klokt. Har ju utrymmet att dra hur som i och med kattvindar.
 
Även jag röstar för centralisering. Ju mindre aktiv utrustning "på vägen" desto bättre. Så om du har inte svårt att få upp kablar mellan våningsplanen så dra direkt till en central punkt där du sätter patchpanel samt switch etc.

Det tar inte mycket plats att dra en kabelstam. Ett 40-50mm rör räcker till allt du vill dra.
 
  • Gilla
Ossian K Olsson och 1 till
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Även jag röstar för centralisering. Ju mindre aktiv utrustning "på vägen" desto bättre. Så om du har inte svårt att få upp kablar mellan våningsplanen så dra direkt till en central punkt där du sätter patchpanel samt switch etc.

Det tar inte mycket plats att dra en kabelstam. Ett 40-50mm rör räcker till allt du vill dra.
Tack för input. Det finns utrymme att montera stora rör mellan våningarna så kan alltid fra lite i reserv också.
 
T
Vi får in fiber till en medieomvandlare i källaren och har, efter ombyggnad, ett nytt skåp på övervåningen där ny elcentral sitter och jag har dragit upp två rör till det skåpet i ett schakt som går från källaren till precis under skåpet.
I elcentralen sitter en patchpanel och det finns rör till alla sovrum på ÖV och två till TV-rum där. Jag har även dragit ner 4 rör för interwebs och koax(TV) till undervåningen som delvis går i vägg och sen har kablar gått i utanpåliggande kanal till AP/LAN/TV.

Jag har valt att ha en switch med 16 portar i skåpet och även router etc sitter där för att ha allt kopplat till samma UPS och hålla allt på ett ställe.

Det har fungerat bra hittills.
 
  • Gilla
TuXy
  • Laddar…
namnbyte
Demmpa Demmpa skrev:
Jag har placerat våra switchar mm i källaren å dragit fyra ethernetkablar till varje sovrum, sex till tv-bänken i vardagsrummet, fyra till alternativ plats i vardagsrummet, fyra till tv-bänken i gillestugan, fyra till garage/förråd samt en till varje AP.
Låter som en rätt hyfsad mängd kabel, hur kommer det sig att du inte drog en kabel per rum och sen gigswitchar av mindre modell i rummen?
 
namnbyte namnbyte skrev:
Låter som en rätt hyfsad mängd kabel, hur kommer det sig att du inte drog en kabel per rum och sen gigswitchar av mindre modell i rummen?
Man kan använda ethernetkabel till mer än bara "internet", tex hdmi-förlängare.

Sen vill jag inte ha fyra/fem skrivbordsswitchar, det räcker med två centralt placerade. Blir enklare att administrera VLANen på så sätt.
 
  • Gilla
namnbyte och 1 till
  • Laddar…
namnbyte
Demmpa Demmpa skrev:
Man kan använda ethernetkabel till mer än bara "internet", tex hdmi-förlängare.

Sen vill jag inte ha fyra/fem skrivbordsswitchar, det räcker med två centralt placerade. Blir enklare att administrera VLANen på så sätt.
Hade inte en aning om detta, att det dög för HDMI. Bra att veta!
 
namnbyte namnbyte skrev:
Hade inte en aning om detta, att det dög för HDMI. Bra att veta!
Jag har ju länge propagerat för många rör när man bygger. Sen kan man alltid byta tråd/kabel i dem vid behov.
Just nu har jag Nätverk, USB, larm oh telefoni över RJ45.
går att dra fiber i samma rör vid behov. just nu har jag bara nät över fiber (ja och ip telefon då)
 
T TuXy skrev:
1,5 planshus med källare behöver en uppgradering av nätverk.

Fiber kommer in i källaren och därefter ser behovet ut sågär:

Bottenvåning:
2 accespunkter
1 uttag direkt mot fiber för IPTV
1 uttag mot switch

Ovanvåning:
2 accesspunkter
1 accesspunkt utomhus (dras via kattvind)
3 uttag direkt mot fiber för IPTV
3 uttag mot switch

Om tanken är att köra Ubiquiti, hur hade ni experter rekommenderas dragningen? En stor switch i källaren för alla enheter eller en switch på ovanvåning för att undvika att dra 6 kablar? De som dras direkt till fiber är givna för de kan ju enbart dras direkt, men det är för uttag och ap mot switch det handlar mer om.
Hur stort är huset egentligen om du behöver 2 AP på varje plan? Låter väldigt kryddat? Eller är det metallförstärktabetongväggar i hela huset? 😉
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
T Tooth skrev:
Hur stort är huset egentligen om du behöver 2 AP på varje plan? Låter väldigt kryddat? Eller är det metallförstärktabetongväggar i hela huset? 😉
Jag tog i, men huset är av sten och i nuläget går en vanlig router inte genom väggarna med full hastighet. Fast kanske bättre krut i en Unifi så det räcker med en 🙂

Min plan är isåfall att dra ett stort rör och om det inte räcker pga någon märklig anledning har jag möjlighet att montera fler rör. Jag bygger inte in mig eftersom det är som ett stort schakt mitt i huset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.