Hej
jag har telia öppenfiber med bredband från bahnhof och iptv från serverado. har problem med nätverket då jag behöver starta om den ofta då iptv blir svart för att den delar router och switch. Kan ni ge råd på hur jag skall tagga portarna på mina switchar? switcharna B och C finns i olika delar av huset med endast 1st draget cat6 till dem. Skiss av nätverksuppkoppling med märkta switchar, IPTV-box, router och oklara anslutningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tillverkare och modell på switcharna A & B?

Plockar du ut internet ur en port på fiberswitchen och IP-TV ur en annan port på fiberswitchen?
I så fall så måste switcharna A & B vara VLAN-switchar.
Hur du kan/bör konfigurera VLANen kan du hitta flera trådar om både på detta forum och på sweclockers forum, sök på "VLAN", här är en av många trådar, https://www.byggahus.se/forum/inter...issar-i-huvudet-pa-kabeldragning-i-huset.html
 
ja 2 olika portar från fiber switchen.

A och B är netgear GS108E gigabit switchat med webmanagement.

Routern är Asus AC2400 .

bör man ha följande vlan0:standard Vlan1:spel och vlan2:iptv ?
bör.

bör fiber tv porten gå via routern eller direkt in i switchens port x taggad eller ottagad?
 
Redigerat:
Med reservation att jag inte behövt göra dett i praktiken.

Det känns kanske onödigt att separera spel och annan datatrafik men du har kanske en bra anledning.

Iaf ställ in två vlan på A och B, ett för data och ett för tv.
Gör en port till trunken mellan switcharna och tilldela den båda vlan, taggat.
Tilldela en port till tv-vlan, otaggat.
Tilldela resten av portarna till data-vlan.

Koppla ihop switcharna via trunk-portarna.
"Tvsignalen" kopplas till tv-porten på A.
Tvboxen kopplas till tv-porten på B.
Router kopplas till en dataport på A.
 
  • Gilla
2433711
  • Laddar…
tack Ursidae!

Bör dhcp sitta i routern eller i switchen?
får tv boxen en ip från telias-öppenfiber inkommande fiberkonverter switch (port 2 gula) ?

fortfarande vit bild på TVn.
 
Dhcp för datanätverket ska ju komma från routern.
Tv-boxen bör få ett ipnummer från fiber-konvertern.I princip har man två separata närverk som inte pratar med varann.

Har inte fibertv själv så jag har inte behövt rodda med det i praktiken, som sagt.
 
Ser du vilken IP-adress digitalboxen tilldelas? Misstänker att du inte taggat portarna för IPTV rätt. Taggat för mottagande port och otaggat för avlämnande port.
Om du inte har någon orsak att köra VLAN i routern tycker jag att du skall köra den enbart för internetacces. Jag tycker att du skall koppla routerns WAN-port direkt mot "fiberswitchens" internetport och sedan kopplar du routerns LAN-sida mot VLAN-switchens internet-port (dvs den som taggar internettrafiken).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.