Hej!

Jag håller på med att renovera övervåningen, och tänkte utnyttja läget till att sätta upp ekstra takdosar och montera nätanslutna brandvarnare.

Jag har tänkt att köra med Marelco brandvarnare (E6303410) som går att koppla ihop (larmar en larmar alla). Nu mina frågor, kanske någon som vet ;)


  1. Får styrtråden förlägges ihop med matande tråd? Eller är separat rör nödvendigt?
  2. Går det att köra med typ violett FK för styrtråden? Eller är man tvungen att använde någon sorts skärmat kabel?

Tack på förehand.
 
Ja, du får använda FK (H07V) eller en ledare i strömmatningskabeln för att koppla samman brandvarnarna. Eftersom inkopplingen av samtliga ledare sker i respektive brandvarnare så behövs ingen ytterligare särskiljning. Det blir ett slutet system.

Bruksanvisningen anger en minsta area och en max längd vilket man kan tolka som att det går 50 Hz växelström i mellankopplingskabeln, dvs det lär inte finnas krav på skärming av den.
 
Jag känner inte till modellen. har bara installerat pluto brandvarnarna som fungerar i stortsett på samma sätt. Central enhet och batteri och sen kopplar man på sina brandvarnare i slinga och avslutar med ett motstånd i sista deckaren.
Dessa klarar sig med ekkx och man har plus/minus och signal. Den 4de tråden lägger man bara åt sidan ;) Viss skydd för sabotage finns bla.


ang din så så verkar det som att man ska dra fram 230 och sy mellan deckarna. signaltråden står det inget om men jag hade lagt den i samma rör. skissen intygar på att det går att dra i samma rör/kabel då inget annat motsäger något.

Har du inte köpt grejorna så hade jag nog valt att köra på Pluto serien istället. Sätt "centralenheten plus evt extra batteri" i elcentralen eller i lämplig kappsling på annat ställe och dra fram 230V. Sen går man ut med en slinga till sina deckare. och syr imellan de. Det man kan göra är att man någonstans sätter en kopplingsdosa någonstans så att man bara behöver dra ut ett rör till varje deckare. Dock får man dra dubbla ekkx i samma rör.

Håller man bara reda på vilka trådar så att man har "in/ut" från varje deckare så blir det smidigt att installera och om man mot förmodan skulle behöva ta bort en deckare så kan man simpelt spackla över röret lite lätt och koppla om i sin kopplingsdosa.
 
Okej, tack for snabbt svar Bo.

Ja, jag har också tolkat det som att det är växelström i styrtråden/mellankopplingskabeln. Det leder till en tillägsfråga:

Om jag nu har t.ex. 3 rum och en brandvarnare i varje rum, ska då alla brandvarnarna mättas från samma grupp?

(Tycker inte att bruksanvisningen är helt tydlig vad angår styrningen).
 
@fullmoon:
Nej, jag har inte köpt grejorna än. Pluto-systemet du omtaler låter väldigt smidigt, och dom har ju även bra dokumentation och bruksanvisning. Men det låter lite krångligt att byta batteriet i centralenheten:

pluto.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vet du desuttom om deckarna går att montera på takdosor? Tack så mycket for tippset iövrigt!
 
default skrev:
Om jag nu har t.ex. 3 rum och en brandvarnare i varje rum, ska då alla brandvarnarna mättas från samma grupp?
Eftersom det bara är en styrtråd så skulle jag tolka det så, samma matning (grupp) till samtliga.
 
Pluto deckarna går att montera på dosor så vitt jag vet. Har ingen framför mig just nu men annars gör man ju som sagt bara ett rörutsläpp.

Det är inga bekymmer alls att byta batteri om det så behövs.
De jag har satt är en liten enhet och sen kopplat man ihop en till synes likadan enhet med två trådar mellan dessa. i den ena så sitter det ett 9V batteri under en lucka man får öppna med plattmejsel. Det finns en modell som är med inbyggt batteri men jag tror nog att det är smartare att ha batteriet i annan"likadan enhet".

Enheterna snäpps fast på din skenan i centralen. Matas med 230V fas och nolla. ta plus/minus mellan enhetern. utgående så är det 2-3 kablar som ska kopplas till brandvarnarna i serien (inte stjärnnät). Vill man ha externt larm så finns det en utgång för det har jag för mig.

Detta är väldigt simpelt att montera och underhålla.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.