Jag har köpt ett fritidshus,
Som bara skall användas sommartid.
Jag tog över det i augusti förra året. Och jag begärde inte att ta över avtalet för elnätet.
Nu vill jag ha ett avtal med nätägaren. Mätaren mm sitter på plats. Allt är klart att koppla på.
Men.....

Nätägaren kräver att jag skaffar ett intyg att eldragningen i huset är säker.
Innan jag skickar in en föranmälan till dem.
Och sen dröjer det cirka 4 veckor innan de slår på.

Alllt detta för att strömmen varit avslagen i 8 månader.
Ifall jag hade tagit över avtalet direkt så hade det inte varit något problem.

Men nu : "Huset kan ju brinna upp ifall vi slår på strömmen".

Men.... nätet på min sida om anslutningspunkten/mätaren är ju mitt ansvar.

Kan verkligen nätägaren ställa krav på att jag skall ha intyg för mitt interna nät.
Och skicka till dem ?
För att de slå på strömmen ?

Eller är de ute och simmar ??

mvh
Erik
 
Ja det kan dom och för att släppa på kräver dom att det är en "behörig" elinstallatör som gör anmälan. Så skaffa en elfirma som sköter det så är det inga problem.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Lite fundersam blir man ju varför tog du inte över avtalet när du fick tillgång till fastigheten? om du iallafall vill ha el sommartid?
Och elbolaget ser ju dig som ny kund nu med "ny" anläggning så då vill de veta ett den är enligt dagens standard.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Konstiga regler. Nätägaren borde väl inte ens bry sig. De har ju säkringar som skyddar sin materiel så de tar ju inte någon risk.
 
Nätägaren kan inte spänningsätta en anläggning om dom inte vet att allt är ok. Därför kräver dom en "behörig" som gör anmälan. Det handlar inte om ev skada på nätägarens anläggning utan på den skada spänningsättningen kan ha på en icke korrekt kundanläggning.
Det är ungefär som att den elektrikern som kopplade in övervåningen på ett hus där han inte hade kollat upp installationen (som någon annan utfört) och som ledde till en olycka, där han ställdes som ansvarig.
 
  • Gilla
  • Älska
GK100 och 7 till
  • Laddar…
Det är ju lite udda att inte ta över nätavtalet vid köp...

Jag skulle nog vara rädd att få betala en komplett ny anslutningsavgift i ett sådant läge, kan bli hur dyrt som helst.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 3 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Ja det kan dom och för att släppa på kräver dom att det är en "behörig" elinstallatör som gör anmälan. Så skaffa en elfirma som sköter det så är det inga problem.
Precis vad de sa.
Så då är det bara att ta dit en elektriker som får kolla installationen.
Men installtionen har ju inte ändrats på 8 månader.
För 8 månader senhade det inte behövts någon koll
Så det är konstigt.

Men bara att göra som de säger.
 
H hempularen skrev:
Det är ju lite udda att inte ta över nätavtalet vid köp...

Jag skulle nog vara rädd att få betala en komplett ny anslutningsavgift i ett sådant läge, kan bli hur dyrt som helst.
Ingen kommentar. Det var inte det jag frågade om
 
  • Haha
Nalleman64
  • Laddar…
E ErikGustav2 skrev:
Precis vad de sa.
Så då är det bara att ta dit en elektriker som får kolla installationen.
Men installtionen har ju inte ändrats på 8 månader.
För 8 månader senhade det inte behövts någon koll
Så det är konstigt.

Men bara att göra som de säger.
Eftersom nätägaren anser att det är en nyanslutning, vilket det ju är om den varit bortkopplad, måste dom följa reglerna.
Hur omfattande kollen behöver bli bestämmer den elektriker som kommer på besök.
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Eftersom nätägaren anser att det är en nyanslutning, vilket det ju är om den varit bortkopplad, måste dom följa reglerna.
Hur omfattande kollen behöver bli bestämmer den elektriker som kommer på besök.
Just det. Nätägaren anser....
Så är det med monopol.
Det är ju ingen ny anläggning . Utan återanslutning av en befintlig anläggning.
Som varit i drift länge utan problem.
Och om den varit inkopplad under tiden, så hade ingen kontroll behövts göras.

Men en isntallation förstörs väl mer ifall nätägaragen har slagit av en strömbrytare.

Bara att följa monopolets anvisningar.
Men logiskt är det inte.
 
Men hur ska nätägaren veta det? Tro på ditt ord? Den behörige är en trovärdig person som kan avgöra anläggningens status, du skulle ju kunnat göra vad som helst under den tid anläggningen var bortkopplad. Och nätägaren har ju ingen befogenhet att åka runt och besiktiga andras anläggningar.
Ps Jag ändrar och skriver "eftersom det är en nyanslutning" och tar bort anser.
 
  • Gilla
GK100 och 3 till
  • Laddar…
P
E elmont skrev:
Nätägaren kan inte spänningsätta en anläggning om dom inte vet att allt är ok. Därför kräver dom en "behörig" som gör anmälan. Det handlar inte om ev skada på nätägarens anläggning utan på den skada spänningsättningen kan ha på en icke korrekt kundanläggning.
Det är ungefär som att den elektrikern som kopplade in övervåningen på ett hus där han inte hade kollat upp installationen (som någon annan utfört) och som ledde till en olycka, där han ställdes som ansvarig.
Fast nätägarens ansvar slutar ju i överlämningspunkten, så lite konstigt låter det.
 
Nej, man är skyldig att ha kännedom om att det som sitter efter anslutningspunkten är OK för anslutning. Det får man genom att en "behörig" gör en färdiganmälan.
 
  • Gilla
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
H hempularen skrev:
Det är ju lite udda att inte ta över nätavtalet vid köp...

Jag skulle nog vara rädd att få betala en komplett ny anslutningsavgift i ett sådant läge, kan bli hur dyrt som helst.
Vattenfall har en regel, efter en viss tid anses det som nyanslutning (tidsfristen är något år, jag vill minnas att det var tre), och efter det kostar det minst 37.000 kr för att slå på elen igen, även om de inte behöver göra något annat än att ta bort plomberingsäkringshuvarna och skruva upp en elmätare på mätartavlan.
Jag gissar de flesta nätägare har något liknande.
 
  • Gilla
elmont
  • Laddar…
Mikael_L
P Peter787 skrev:
Fast nätägarens ansvar slutar ju i överlämningspunkten, så lite konstigt låter det.
Nja, det är kanske lite mer gråzon än du tror.
Faktum är att nätägaren besitter koncession för precis all eldragning inom sitt nätområde, så i grunden måste precis alla eljobb utföras av elnätsägaren, och de äger alla elanläggningar.
Men, sen finns det en lag med tillägg, där det specificeras vissa undantag mot koncessionen, och just här blir det lite gråskala, är det endast tillåtet för annan part att utföra eljobben, men är anläggningen fortfarande tillhörande nätområdet?

Sen finns det andra lagar som binder nätägarna till att få ett visst ansvar för allt inom sitt elområde.

I slutänden blir det i vilket fall bara såhär, en nätägare slår aldrig på strömmen till en abonnentanläggning innan de har fått färdiganmälan av en auktoriserad elinstallatör.
Så är det bara, och jag tror det är totalt utsiktslöst att få något undantag eller att ens långsiktigt ändra dessa regler.
 
  • Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.