Har en hobbylokal nära en stenkrossningsanläggning. Det blir riktigt dammigt i rummet när man öppnar fönstret. Söker därför ett nät som stoppar dammet och som jag kan sätta utanpå fönstret då fönstrena öppnas inåt. Vad är det för produkt jag söker?
 
Är det dammet som redan har hamnat på fönstret som trillar av när du öppnar som du vill förhindra att det kommer in?
Eller är det det nya dammet som kommer som du vill hindra att det kommer in när fönstret är öppet?

Vad är anledningen till att du öppnar fönstret?
Är det för att vädra?
Då är det bättre att du satsar på FT(X)-system med bra filter (minst F7). Filtrena byter du enkelt antingen förebyggande eller när det behövs.
 
Demmpa skrev:
Är det dammet som redan har hamnat på fönstret som trillar av när du öppnar som du vill förhindra att det kommer in?
Eller är det det nya dammet som kommer som du vill hindra att det kommer in när fönstret är öppet?

Vad är anledningen till att du öppnar fönstret?
Är det för att vädra?
Då är det bättre att du satsar på FT(X)-system med bra filter (minst F7). Filtrena byter du enkelt antingen förebyggande eller när det behövs.
Rätt stor skillnad i kostnad mellan att sätta ett nät på fönstret och bygga en FTX anläggning för 25-50'.
 
falkn skrev:
Rätt stor skillnad i kostnad mellan att sätta ett nät på fönstret och bygga en FTX anläggning för 25-50'.
Det är stor skillnad på hur det kommer att fungera också.
Att sätta nät (tygskynke/filter) som stoppar fint damm i en fönsteröppning hindrar luftflödet nästan lika mycket som fönsterrutan gör om det är självdrag i lokalen.

I mitt barndomshem från -71 hade vi tidigare självdrag, på 80-talet monterades FTX, norrsidan av fastigheten var tidigare mot en åker, sedan slutet av 80-talet blev åkern villakvarter. När det var åker och den var nyplöjd och det blåste nordliga vindar så blåste det in jord mellan fönsterna och även lite in i huset.
Jag har vid flera tillfällen i nuvarande villan och tidigare bostadsrätt slipat bl.a. spackel innan tapetsering, jag har hängt upp ett gammalt lakan i dörröppningen för att minska damspridningen men det hjälper inte fullt ut (luften i rummet jag slipar i står nästan helt stilla). Förfiltret till andningsmasken behöver jag rengöra (slå bort dammet från) ofta, det sätter igen sig ganska fort.
 
Vill förhindra dammet från att komma in i rummet. Har ingen ventilation, att öppna fönstret är det enda sättet att få in luft. Rummet är bara på 9m^2.

Ett nät är bättre än ingen luft alls.
 
Men ett nät blir för glest för att förhindra damm!
Enklast borde vara en skiva som täcker fönstret och montera en fläkt med dammfilter som blåser in ny luft i rummet.
 
Plocka bort fönstrena är inte ett alternativ.

Ska jag bara sätta upp tyg istället? Tänkte om det fanns en produkt skapad för detta ändamål.
 
Har aldrig hört talas om något sådant. Vädringsfönster med filter finns däremot, liksom ventiler, med eller utan fläkt.Ett när som är tätt nog att stoppa det dammet gör hela fönstret till en ogenomskinlig ventil.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.