Hur byter man packning på en sån här kran, och hur vet man vad kranen heter så att man får tag i rätt packning? :confused:
 
  • DSC00267.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Exakt den kranen hade jag tills nyligen. Droppade lite på kallvattensidan så jag skulle byta insatsen.

Pilla bort plastkåpan och tryck ut sprinten som håller manöverarmen på plats. Sedan är det "bara" att skruva loss toppmuttern.

Kruxet jag hade var att kranen hade suttit i tio år och muttern hade ärgat fast. Det gick banne mig inte att få loss. Det är dessutom svårt att få bra mothåll. Att hålla i pipen går ej för då knäcker man ändlägesstoppen.

Jag fick ge upp. Stängde av vattnet, klippte rören och köpte ny köksblandare. Hoppas du lyckas bättre!

Ovanstående innebär att det kanske är vettigt att INTE köpa ny insats förrän du vet om du får isär kranen. Om du väl får loss insatsen så är det bara att ta med den till en rörfirma och köpa en ny likadan. Återmonteringen är buslätt. Man ska ha armaturfett på alla gummitätningar. Passa också på att byta de två ringarna som tätar mellan kran och pip (de som möjliggör att du kan vrida pipen).
 
Staffans2000
Hejsan.
Kranen heter "Mora".
Att byta innanmätet är lätt som en plätt, Kolla in "Moras" hemsida.

Staffan
 
m71 skrev:
Hur byter man packning på en sån här kran, och hur vet man vad kranen heter så att man får tag i rätt packning? :confused:
Som tidigare talare sa heter den Mora. Den absolut största fördelen med Moras blandare är att det är samma reservdelar från 1974 och framåt, samma kolv och hylsa sedan urminnes tider med andra ord.

Morakatalogen
48211.jpg
 
Tack så mycket för alla kloka svar! Vad glad man blir när ens problem får en så bra förklaring!
 
Jag skakar liv i den här gamla tråden eftersom jag har en följdfråga:

Punkt ett i instruktionen är enligt Consensus att "Pilla bort plastkåpan".

Hur då? Jag vet inte var eller hur den fäster eller vad som är bästa verktyg att lossa den med utan att skapa brytmärken eller knäcka den.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.