Det börjar närma sig och golvmålningen ska göras till helgen, bara kylan lägger sig en aning.Fick luft/vatten-pumpen idag som skall installeras nästa vecka så jag måste få klart allt tills dess.
Har dock ett dilemma - med vad och hur ska jag täcka lekablocken längst ned på väggen med. Hoppas på att ngn här ute har gjort ngt liknande på ett väl fungerande sätt.
Lekablocken ligger ett par - 5 mm innanför innerväggen..
Färgen på golvet blir samma som randen på väggen. Verkar konstig färg på golv kanske men jag tror det ska bli snyggt.. vill inte ha grått..

är inne på olika metoder:
- klinkers ( svårt att få samma färg som golv, eller vägg)
- Spackla, som målas sedan.
- puts, enklast men svårt att få snyggt
- plåt, bara en tanke som kan bli snyggt men vet ej hur det ska lösas.

Några tips hur ni gjort eller skulle göra vore mycket glädjande så jag får lite mer fart på tankarna..

mvh/
Mattias
 
  • garage2.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
heisann

ser ut til at bli en kanon-garasje :cool:

når du har det så fint med resten av arbeidet ville jeg ha sparklet og malt den i samme farge som gulvet og malt list (skiss) i samme som vegg.

Leca%20overgang.JPG
 
Hej Bidda och tack för din input.
Var inne på det jag med.. spackla eller plåt.
Vi får se om ngn mer kommer upp med fler ideer.. Det finns ju som sagt för och nackdelar med olika metoder.
Spackling känns lite ömtåligt om man kör in en domkraft eller liknande mot väggen. Men visst blir det nog snyggast att spackla sen måla.

plåt blir hållbart men det blir kanske svårt att få tätt ner mot golvet, jag ska kunna på ett enkelt sätt spola av golvet utan att det tränger in vatten i väggen/lekablocken.

/Mattias
 
Plåt skulle jag säga. L-formad så den går ut någon-några cm ppå golvet. En siliconsträng eller pl400 under plåten innan den monteras och det borde bli tätt
 
Håller med Mats

En rostfri plåt bockad som en Z-profil där med pl under skulle bli kanon.

//Micke
 
Ser mycket fint ut, kul att Du bifogade bild. Nu när du lagt ned jobb/pengar på taket bl a, varför då hasta iväg när det gäller golvet, jag har valt klinkers där. Men när det gäller kanten, tycker jag att du skall sätta en rad klinkers där. Det är ändå den biten som är mest utsatt när man stöter till med t ex kvasten, domkraft m m. Och så kan du välja kulör som matchar garaget i övrigt. Klinkersen blir även billigare än att spackla och måla.
 
Mkt snyggt
Det taket slår rekord.
Håller också på att klinkers efter kanten är bäst. Kommer ju inte att vara några problem med vatten alls sedan.
Plåt och färg har ju inte samma våtegenskaper. Plåt skulle jag däremot överväga mellan klinkers och midjaranden. Som skydd mot både väta och stötar.
 
Många goda tankar.. tack för det..

Kanske det blir klinkers efter kanten då trots allt... eller ja.. jag ändrar mig typ två - tre ggr per dag men måste bestämma mig till fredag för på lördag ska jag måla golvet..

Saturnus2 -
Jo jag var helt inne på mörkgrå granitkeramikklinkers på golvet ett tag men det var 6 veckors leveranstid och kostnaden för allt med fix och jobb drog iväg.
Visserligen har jag lagt ut mkt redan på garaget men just nu får jag inte loss mer pengar så det får bli två-komonents epoxy färg tills vidare.
Jag fick Nibe-anläggningen i veckan och bara den går lös på ca 75.000.
Granitgolv skulle bli runt 30.000 med jobb och då är det ändå kompispris. (100m2)
 
......klinkers kan også males, monter billige klinkes og mal dem i gulvfargen.
 
Bidda skrev:
......klinkers kan også males, monter billige klinkes og mal dem i gulvfargen.

Så sant... det blir nog så..
 
Hej.

Jag putsade min lecasockel och tillsatte vattentätare i putsen blev riktigt snyggt med enkla medel, jag gick sedan upp med golvfärgen på putsen oxå. Resultatet blev kanon!

Jag skall bygga nytt garage snart igen och kommer garanterat göra på samma sätt igen.

Mvh Mathias.
 
Hanveden skrev:
Många goda tankar.. tack för det..

Kanske det blir klinkers efter kanten då trots allt... eller ja.. jag ändrar mig typ två - tre ggr per dag men måste bestämma mig till fredag för på lördag ska jag måla golvet..

Saturnus2 -
Jo jag var helt inne på mörkgrå granitkeramikklinkers på golvet ett tag men det var 6 veckors leveranstid och kostnaden för allt med fix och jobb drog iväg.
Visserligen har jag lagt ut mkt redan på garaget men just nu får jag inte loss mer pengar så det får bli två-komonents epoxy färg tills vidare.
Jag fick Nibe-anläggningen i veckan och bara den går lös på ca 75.000.
Granitgolv skulle bli runt 30.000 med jobb och då är det ändå kompispris. (100m2)
Jo det drar lätt iväg, och någonstans får det finnas en gräns. Det är inte enbart pengar, det drar ut på tiden med. Jag blev själv mycket nöjd med Bauhus granitklinker till garage för 99:-/m2, men nu gör jag jobbet själv, och då går det att hålla kostnaderna nere. Lyckat till med garaget.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.