Bygglovet är klart. Berörda grannar skrev under. Avstyckningen mötte heller inga hinder hos kommun eller lantmäterienheten. Då kommer nästa chock: Vi får ett papper där grannarna ska godkänna avstyckningen också. (Utanför detaljplan detta)

Nå, inga problem TRODDE vi! Men icke....det visar sig att det går en avloppsledning 4 meter in på vår tomt, och en av grannarna vill att VI ska ansvara för reparation av det avloppet om det går sönder under byggnation, och i all framtid efter det. Man baxnar...

Avloppet är från -66 ungefär, och kommunen har inga som helst ritningar på detta. Jag känenr bara hur all luft gick ur mig, vad gör man nu? Sällan att jag tar ansvar för en 40 år gammal ledning som löper under MIN mark.

Min fråga är, vad kan jag göra? Och jag fattar banne mig inte hur i helskotta han kan godkänna att vi BYGGER på den marken, men kan trilskas över avstyckningen?!?! Vad i hela friden är detta? "Processen" av Kafka eller?

Jag och min sambo har slitit som djur med detta projekt, trodde allt var klart, och så dyker det upp en gubbe och sätter P 1 cm från målsnöret.
Har han ens rätt att yttra sig här? Och vad i helskotta ska jag göra? Obs....vi har bråttom så inni bomben med detta...tacksam för svar/fakta/råd....
 
Låter som någon part har missförstått någonting. Det som i normala fall behöver fixas är ju att grannen bör få servitut som ger honom rätt att ha sitt avlopp under er tomt. Servitutet ger honom också rätt att underhålla (ex. gräva ner ett nytt rör).

Är det inte igentligen något sådant han menar?

För i princip så har han ju då precis samma rätt att ha ledningen som han har idag (kanske tom. större rätt, om han idag saknar servitut). Lantmäteriet tror jag kan hjälpa er med formaliteteerna runt srvitutet.

Olägenheten för er är ju iofs att grannen kanske kommer md grävskopan om 10 år och gräver upp er rosenrabatt. men det får man kanske stå ut med.
 
Näe, han menar på fullaste allvar att alla skador, från byggstart och framöver, att vi ska ansvara för rören under marken på vår tomt. :surprised:

Servitut ska han få om han så önskar, och visst kan han då gräva upp tomten, men så är det ju.

Hur ska man få stopp på tokeriet? Det kommer ju med högsta sannolikhet att byggas mer där sedan. Jag är säker på att hans synpunkter är ej valida vid en överklagan, men det drar ju åt på tiden, tid vi inte har.

Ska han ens få ha synpunkter då han skrivit på att det är ok att vi bygger? Stolligt!
 
Framgår inte riktigt klart vad som menas :-?

Utgår från att avloppsledningen är avsedd för din grannes behov och endast din grannes.

(I annat fall blir det lite mer komplicerat för då är det kanske på sin plats att göra en gemensamhetsanläggning av ledningen.)

Att din granne fått möjlighet att yttra sig är inte närmast för avstyckningens vidkommande utan för att han har en rätt att nyttja din fastighet. Om det sedan är ett servitut eller annan rätt spelar mindre roll, rättigheten finns där, åtminstone i 10 år till.

Kanske är det dags att se över ledningsfrågan en gång för alla, dels med tanke på åldern, dels med tanke på dragningen.

Lycka till! :) :) :)
 
Ett servitut ger förmånstagaren rätt att exempelvis dra ledning över annans mark. Men detta har inte det minsta att göra med ansvaret för själva ledningen.

Om ledningen (av valfri orsak) måsta lagas har ledningsägaren rätt att gräva upp den och laga den inne på belastad fastighet.  

Om skadan orsakats av din byggverksamhet är du givetvis ansvarig oavsett om ledningsdragningen reglerats med servitut eller ej.

Om ledningen havererar exempelvis "med ålderns rätt" är det självklart ledningens ägare (alltså grannen) som tar smällen.  

Jag är ganska övertygad om att din grannes ledning ligger där den ligger med någon form av servitut. Möjligen ett avtalsservitut. I många VA-områden strävar kommunerna efter att ledningsdragnng ska regleras med officialservitut. Och det är kanske övergången från det ena till det andra som rört till det mellan dig och grannen.
 
Såtillvida har billy_beaver rätt att ett servitut ger ägaren av den härskande fastigheten rätt att göra något på den tjänande fastigheten,

[även om billy_beaver inte använder sig av den terminologin.  ;)]

När det gäller servitutets konstruktion har det ingen betydelse för nyttjandet om det är ett officialservitut eller ett skriftligt servitut (ev. också inskrivet) eller muntligt servitut. Samtliga gäller utan begränsning till tiden. Den riktigt stora skillanden är den konsekvens som uppstår efter en försäljning och där en ny köpare av den tjänande fastigheten inte vill ha servitutet.

Är det däremot en nyttjanderätt är den begränsad till 50 år och här kan en del intressanta saker hända...  :cool:

Arbeta efter en konstruktiv lösning i positiv anda så ordnar det sig säkert.

Lycka till!  :) :) :)
 
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.