När bebyggelseantikvarien Birgitta Elfström skulle bygga till huset på Kottgatan i Stureby gavs formen av det gamla garaget. Till slut blev det nästan ett hus till.

Du kan läsa artikeln här: Nästan ett hus till
 
  • Gilla
Superbird
  • Laddar…
G
Fint hus. Här skulle jag kunna tänka mig bo. Fina färger och fina foton. Jag har bott i Stureby en kortare period när jag var yngre men i lägenhet då och då minns jag att det fanns en hel del trevliga områden där man kunde gå runt och strosa, och titta på fina hus.
 
Fint hus men de har ju misslyckats totalt med att bevara ursprungshusets karaktär vilket är synd
 
Det håller inte jag med om. Det ursprungliga huset står ju där vid sidan om, som om inget hade hänt.
 
  • Gilla
Superbird
  • Laddar…
Märkligt att blanda ihop huset med kärlekslivet,

Färgprover i olika nyanser avtapet eller textilmaterial delvis skymd av en textremsa.
 
  • Gilla
ByggJonas och 3 till
  • Laddar…
Trettonmiljonerkronor :x och massa trappor :confused:
 
Perfekt bostad för en familj som älskar trappor!
 
Vi har 4 våningar i vårt hus. Det gör underverk för gluteus maximus :)

Fint hus, btw.
 
  • Gilla
Superbird och 2 till
  • Laddar…
Tyvärr tycker jag att utbyggnaden ser ut som om man ställt tre containrar på garaget, men inuti är det ju härligt!
 
Stor vikt lades för att hålla nere materialkostnaderna. Till exempel använde de råspont av enkel kvalitet som invändig väggbeklädad. Vart finns det riktiga värdet? 13 mille????
 
L
Typiskt arkitekter. "att konsekvent skilja på gammalt och nytt"
Dom är livrädda för pastischen.
Jag kan förstå resonemanget när det gäller Louvren eller ett gammalt museum i ett 1500-talsslott.
Men här?
Vad är det för fel att göra tillbyggnaden i samma stil?
Som någon skrev, ser ut som ett containerhus.
Tänk om man haft modet att gå emot strömmen?
Som byggnadsantikvarie vill man ju bli dömd och bedömd av sina likar.
Visst, konsensus är ju att pastisch, det är fult det.
Då får det bli containrar.
Huset ser ut som ett litet egnahemsbygge. Det är ju inte så märkvärdigt,
men vackert nog för att inte förfulas av denna tillbyggnad
Trygghetsbehovet och att inte våga gå emot strömmen visar sig även inomhus
PH lampa, det skall ju alla ha. Den behöver en glödlampa på 200w och orkar knappt lysa upp sig själv.
7-an skrivbordsstol, Y-stolar, Jakarandaskåp, säkert danskt, tryggast så.
Sedan får Bruno Mathson vara med på ett hörn.
 
Jag har normalt inget emot att man bryter av stilen men i det här fallet tycker jag inte exteriören är helt lyckad. Det är förvirrande att man har valt träpanel i samma färg på tillbyggnaden om man vill byta stil. En annan fasad hade behövts. Alternativt kunde man ha följt karaktären hos ursprungshuset med sadeltak på tillbyggnaden.
 
å allra överst har man ställt en bensinmack från forna tider , Gulf eller Esso ?
 
G
Ser ju faktiskt helt ok ut. Borde blivit billigare med containrar :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.