Undrar om 'moderna' kaminer med hög verkningsgrad o låg effekt 1-2kW finns för användning i välisolerade hus. Dom bör väl oxå ha lång brinntid. Läste nånstans om att det blir nästa generations kaminer. Pellets går bort endast vedeldning som gäller (gratis ved)
 
""Läste någonstans". Finns många som vill tjäna pengar på folks fantasier.
Moderna välisolerade hus har redan balanserad ventilation så varför ska man dr in aska sot och hälsovådliga gaser in i bostadrummen.
Sälj veden om den är gratis så tjänar du en bra hacka och slipper en massa obetalt jobb. Vill du nu jobba med veden finns det bra skattefri förtjänst i att sälja färdighuggen ved i säck till eldningsfantaster.
Du får då mycket mer betalt för den veden än vad pellets kostar per utvunnen kilowattimme.
 
En kamin med hög verkningsgrad, låg effekt och lång brinntid skulle nog vara en önskedröm för väldigt många i både nya och gamla hus. Vet du var du läst om det? Om det finns en sådan är jag mycket intresserad.
 
En tung murspis borde fungera på det sättet, eftersom en stor del av effekten går till att värma stenen.
 
johanpelle skrev:
...
Moderna välisolerade hus har redan balanserad ventilation så varför ska man dr in aska sot och hälsovådliga gaser in i bostadrummen...
Ventilationen har inte ett skvatt med uppvärmningen att göra (om man inte har frånluftsvärmepump).

En "modern" kamin tar tilluften utifrån. Och den är vanligtvis ansluten till en skorsten.
Ofta är kaminen också Svanen-märkt.
Och man behöver inte alls dra in aska, sot eller några hälsovådliga gaser i bostaden.
Var har du fått det ifrån?
 
Avemo skrev:
En kamin med hög verkningsgrad, låg effekt och lång brinntid skulle nog vara en önskedröm för väldigt många i både nya och gamla hus. Vet du var du läst om det? Om det finns en sådan är jag mycket intresserad.
Fungerar inte de kaminer som har katalysator ungefär på det viset? Vet inte riktigt hur det ligger till med effekten i och för sig, men poängen är väl att man ska kunna strypa ned tilluften och därigenom minska effekten samtidigt som man har ett vedmagasin:)
 
Avemo skrev:
En kamin med hög verkningsgrad, låg effekt och lång brinntid skulle nog vara en önskedröm för väldigt många i både nya och gamla hus. Vet du var du läst om det? Om det finns en sådan är jag mycket intresserad.
Ett annat namn på en sådan är väl kakelugn? ;)
 
  • Gilla
elmont
  • Laddar…
Kaminer, rörspisar och täljstensugnar är alla fina saker som har de önskade egenskaperna, men de är inga kaminer. Kamin med katalysator kanske kan vara något, men 1-2 kW är en låg effekt för en kamin.
 
Avemo skrev:
Kaminer, rörspisar och täljstensugnar är alla fina saker som har de önskade egenskaperna, men de är inga kaminer...
Om inte kaminer är kaminer, vad är de då?
 
Ibland går det fort. Kakelugnar skulle det stå.
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Avemo skrev:
Ibland går det fort. Kakelugnar skulle det stå.
Jag misstänkte det :)
Och det är en konstruktion från 1700-talet, som är still going strong.

Det dog väl i och för sig en och annan, för man sköt spjället för tidigt så bostaden fylldes med kolos CO.

Jag minns att mormor och morfar hade kakelugnar i varje rum, och eldade dem med koks.
Det var på Söder i Sthlm, och de hade piga som väl fick stå för eldandet.

De var egna företagare båda två, och behövde hjälp med markservicen,
även sedan de fyra barnen flugit ur boet.
 
vedklyven skrev:
[länk] HEHEHE ja de påstår att det ska värma upp till 8timmar????!!! Och att det ska va det senaste inom vedteknik (typ) men jag kan bara se att den jobbar med konvektion runt om hela kaminen vilket inte e fel ioförsig.....
power output range 13-21 kW

De skryter med hur otroligt hög effekt den har, så jag tror inte att den passar in i tråden. Säljarsnack blir ibland mer underhållande när det rör sig om en dålig översättning.
 
Avemo skrev:
En kamin med hög verkningsgrad, låg effekt och lång brinntid skulle nog vara en önskedröm för väldigt många i både nya och gamla hus. Vet du var du läst om det? Om det finns en sådan är jag mycket intresserad.
Nej, jag läste bara väldigt kort om det i boken "Ved, allt om huggning, stapling och torkning - och vedeldningens själ" av Lars Mytting på sidan138-9.

En annan bok som jag läst är "Energibesparing för småhus på rätt sätt i rätt ordning" av Leif Kumlin. Den tyckte jag inte så mycket om först, lite tråkig. Men nu är den faktiskt min favorit. Väldigt klartänkt och rationell i sin syn på uppvärmning och energieffektivisering. Minimera energianvändningen och välj sedan uppvärmningsslag, gärna enkelt och med billig investeringskostnad.

Jag har i år, 2014 jan-okt betalat 76,2305 öre i snitt per kWh för min el (allt ink nätleveransen på 5,38 öre, tillkommer gör den fasta kostnaden på 3487,50kr per år) och då blir det svårt att motivera köp av ved/pellets för ca 55-65 öre / kWh (tillkommer sotning, service, investering ska ju oxå betalas) Veden som jag har ´gratis´ är inte vad folk vill köpa.

Min tanke är att köra direktel (med styrning IQ Therm El 2) och en liten kamin då det blir kallare ex Morsö 1410 som jag tycker ser trevlig ut alt då om det finns just sådana "moderna" kaminer som ´brinner effektivt på låg värme, och där varje inmatning varar längre´. Jag har oxå kikat på http://www.ekonomka.se/murspis_modell_felicia.html men tycker att dom har för stora ilägg för min del, vill inte koka huset, jag trivs bäst med runt 18´

Förmodligen är svaret på min fråga, kakelugn, men jag tänkte mej en liten liten kamin som ger 1-2kW när man eldar på bra i den. Typ en Morsö junior
 
Hej! är det kaminer för att värma hela hus är det här inte helt fel, jag satte in en sådan åt min mor för ca 4 år sedan, fungerar kanon hon har inte haft ett element på någonsin sedan dess. är det -30 får man fylla på den två gånger per dygn annars räcker det med en brasa per dygn som man kan variera storleken på beroende på hur kallt det är.
http://www.youtube.com/watch?v=jBSNWKI-d-A
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.