Hej,

Jag har hantverkare hemma som sätter in ett nytt kök.
Frågade dem idag när det skulle bli klart, eftersom jag ville boka in en tid för besiktning.

Tydligen blev de stötta, för de sa "det finns inget att besiktiga i ett kök"

Vidare började de anmärka på att jag egentligen inte hade rätt att vistas på platsen, för att det är en arbetsplats, byggzon osv.
Har försökt hitta regler om detta men inte blivit klokare.

Så jag undrar vad det finns för bestämmelser och praxis om detta egentligen?

/Klasse
 
Det är ju en jättebra idé att ta in ett proffs på att besiktiga när hantverkare varit hemma på ett större jobb. Borde vara värt varenda spänn det kostar?
 
Jag skulle nog minst sagt bli på min vakt om jag fick ett liknande svar av en hantverkare.
Gör dom ett bra jobb så har dom väl ingen anledning att opponera sig mot en eventuell besiktning. Spontant så känns det ju som att dom har något att dölja.
Du skriver att du har hantverkare "hemma", om du bor i huset för närvarande kan dom knappast förbjuda dig att vistas i köket stundtals medans dom bygger om, så länge du inte springer ivägen. Jag vet inte vad det finns för regler om detta, men det tycker jag är sunt förnuft.
 
Du har all rätt att vistas i ditt eget kök under arbetstiden. Det enda du måste lyssna till är om hantverkaren har synpunkter på att du är i köket när de arbetar - de har nämligen ansvar för både arbetsmiljön och för om någon annan person skulle skadas (snubbla, trilla, etc.) på grund av arbetena.
Att lägga ner pengar på en besiktning ger inget om du inte från börja kommit överens med hantverkaren om hur arbetena ska utföras, enligt vilken standard, etc. Normalt gäller ByggAMA som någon sorts branschpraxis och sen finns ju en hel massa lagregler och vatten, etc. Men detta täcker bara en begränsad del av slutresultatet.
Från början av varje arbete ska du skriva en specifikation på hur slutresultatet ska se ut. Bäst är om du anlitar en byggnadsinejör eller besiktningsman att skriva specen - de vet ju i regel var det oftast går fel.
 
Dom hantverkarna skulle jag avsluta kontakten med direkt, dom har nåt att dölja! Självklart ska jag kunna titta på jobbet som utförs åt mej och som jag betalar för om och när jag vill. Bilmekaniker brukar inte gilla att man står på verkstan och kollar när dom jobbar men det får dom stå ut med ändå om jag anser att det behövs (skruvar det mesta själv) samma gäller bygghantverkare. Min erfarenhet är att hantverkarproffs sällan gör snyggare jobb än jag själv men dom är alltid snabbare och dom fuskar och har inte alls samma intresse av att slutresultatet ska vara bäst. Jag har fått dra om el som kompisar gjort med, dom gör som dom brukar göra på byggena och det är oftast helt ok, ibland tom riktigt bra men som sagt oerhört sällan bättre än jag kan själv. Byggarbetsplats visst men det är ditt hem också, dom får väl ta en 5 min paus när du står just framför dom i så fall.
 
Inte konstigt att de blir lite "stötta" Att hyra in besiktningsman visar ju att du inte litar på dem. Men sättet de reagerade på är högst misstänksamt så se till att köket nu besiktas innan du betalar fakturan.
 
Varför skulle man bli stött för att någon kontrollerar det man gjort? Jag jobbar som IT-konsult och för oss är det standard att man granskar varandras kod och aldrig testar det man själv har gjort. Annars är det svårt att garantera kvalitén. Ingen är ofelbar.
 
IT konsult och snickare är ganska långt ifrån samma sak. Kunderna brukar kunna bedöma själv om arbetet ser bra ut eller inte.
 
Som byggherre har du rätt att titta på ditt bygge när du vill oavsett om du bor där eller inte..
Det var det dummaste jag har hört att du inte ska ha rätt att vistas där.

Du betalar- du bestämmer. End of story.

Senaste ny-produktionen av villa jag var på så sprang husägaren runt benen på mig och kollade allt. Såg inga problem i det. Vill han ändra i konstruktionen av något är det väl upp till han, bara han betalar för det.
 
Klipper in... "Vill han ändra i konstruktionen av något är det väl upp till han, bara han betalar för det."

Dvs han själv tar konsekvenserna, just det där är dock en mardröm eftersom en hel del saker för med sig andra saker o s v. Flytta en vägg i ett kök t ex så faller en hel del.

Kort sagt, man tar inte ändringar på plats utan de sköter man uppifrån.

Rörande närvaron så är det ofta en försäkringsfråga, en del är för nyfikna för sitt eget bästa och bör kastas ut. Det går att göra snyggt med.

/Kent
 
MaZtoR skrev:
IT konsult och snickare är ganska långt ifrån samma sak. Kunderna brukar kunna bedöma själv om arbetet ser bra ut eller inte.
Visst, men SE bra ut,och VARA bra är två helt olika saker. Jag har ingen som helst aning om allt står rätt till tekniskt, men om det är snyggt kan jag nog bedöma helt själv
 
MaZtoR skrev:
IT konsult och snickare är ganska långt ifrån samma sak. Kunderna brukar kunna bedöma själv om arbetet ser bra ut eller inte.
Jag kan nämna hur många IT-system som helst som ser bra ut på ytan men när man lyfter på huven så är stommen katastrof.

Alla kan se om ytan ser bra ut, men det är bara ett proffs som snabbt och trovärdigt kan bedöma underarbetet. Det tror jag gäller ett nytt kök lika väl som en webbsite.
 
Fast frågan var inte från början om jag som amatör kan göra en professionell bedömning utan om jag har rätt att befinna mej på byggplatsen där hantverkare bygger något åt mej i min fastighet? Och det är enligt mej helt självklart att jag får vara. En hantverkare som inte tål att jag kommer och "kollar" hur det går och om det ser ut så som jag tänkt mej har nåt att dölja som jag ser det.
 
Jan-Å skrev:
En hantverkare som inte tål att jag kommer och "kollar" hur det går och om det ser ut så som jag tänkt mej har nåt att dölja som jag ser det.
Jag håller med du. Att någon dubbelkollar det man gjort innebär inte att man blir misstänkliggjord. Tvärtom, har man någon form av yrkesstolthet visar man med glädje upp vilket gott arbete man gjort.
 
Att nån kollar jobbet är som jag ser det helt ok, men däremot är det en fara med att ha andra där man jobbar...

Ta som exempel om en liten träbit kastas från sågen? Är det en bordssåg så kan jag säga att jag själv kastats bort från den och är tacksam jag lever efter en sån liten träbit. Man vill inte ha kunder i närheten om man då jobbar med sådana moment, det är inte för att vara elak utan för att det är noll kul om folk måste uppsöka sjukhus, mister synen eller värre för att de varit på fel ställe just då.

Rörande det med den lilla träbiten så var det en träkil på cirka 7x3 cm som träffade min haka, kastade bort mig från sågen och knockade mig så pass så att känseln i hakan återkom cirka 12 timmar efteråt. De behövde inte bedöva när de sydde. Hade den kilen träffat högre upp hade den antagligen splittrat skyddsglasen, längre ner hade jag troligen inte skrivit detta.

Då visste jag ändå om riskerna vilket jag kan garantera att inte kunderna gör.

Jag vill helst inte ha folk i närheten vid vissa moment nej, det är inte för att dölja något utan för att det finns en del moment om kan vara farliga.

Och kundrelationerna mm lär inte bli bra om kunderna ligger på sjukhus och ett jäkla pyssel med försäkringar med.

/Kent
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.