Hej!
Vi bor i ett hörnläge på en gata som vätter emot en stor plätt av en "naturtomt" som ägs av en vår samfällighet.
Problemet är att samfälligheten är nedlagd och vi är totalt 50 hus som äger den marken som ligger bredvid vår tomt.

Men vi vill på vår tomt bygga ett Attefalls hus ca 1 meter från tomtgränsen till tomten och då är frågan om vi måste kontakta alla 50 hus och fråga var och en om det är ok?
Sen om ett hus säger nej av alla 50 hus,hur ska man tolka det då?
Verkar krångligt och vill inte chansa och bygga så någon granne blir avis och anmäler det hela så det blir strul
 
Naturtomten räknas med största sannolikhet som en allmän plats, då det inte finns någon särskild granne som kan representera intresset av området som berör många. Så i det här fallet skulle jag i alla fall se det som att du inte får uppföra ett Attefallshus på 1 meters avstånd från naturtomten.

Länk till rättsfall på Boverkets Kunskapsbank

Citat:
Av rättspraxis till friggebodar framgår det att vid placering närmare gräns mot väg, gata eller annan allmän plats än 4,5 meter krävs bygglov. Samma resonemang som förs i domarna om friggebodar borde gälla även för attefallshus. Den som äger vägen eller den allmänna platsen, oftast kommunen, anses inte vara en sådan berörd granne som kan medge placeringen. När ett attefallshus placeras närmare gräns mot allmän plats än 4,5 meter räknas den alltså inte som bygglovsbefriad. (MÖD 2013-06-07 mål nr P 105-13, MÖD 2013-09-20 mål nr P 1972-13)
 
Glömde nämna att Kommunen vill inte ge bygglov i detta fall pga att dom inte äger marken och säger att föreningen som äger marken skall ge sitt godkännande och om inte föreningen kan ge sitt godkännande skall jag fråga alla som äger marken om det är ok.

Om jag kontaktar dom närmaste 5 husen och om dom säger att det är ok(Dom äger marken som jag) då borde det ju vara fritt fram.
Och om jag vill vara 100% säker så kontaktar alla 50 hushåll och kolla om någon har invändningar mot bygget.
 
Redigerat:
Daniel777 skrev:
Glömde nämna att Kommunen vill inte ge bygglov i detta fall pga att dom inte äger marken och säger att föreningen som äger marken skall ge sitt godkännande och om inte föreningen kan ge sitt godkännande skall jag fråga alla som äger marken om det är ok.
Oavsettägande är det alltid kommunen som beviljar eller avslår bygglov. Men ibland kan komuner kräva grannmedgivande i sitt beslut.
Om jag vore du skulle jag kontakta föreningen, ägarna och be om lov. bilägg detta till din ansökan till komunen sedan.
 
Tyvärr så är väl det en garanti, att på 50 hushåll i Sverige så kommer det finnas minst en "vän av ordning" och surgubbe/gumma.

Räkna med att bli anmäld, såvida du inte fått skriftligt ok från samtliga.
 
Kommunens ägande av marken eller ej har inget med deras vilja/möjlighet att ge bygglov att göra. Kommunen ska enligt rättspraxis inte medge bygglovsbefriade åtgärder med eller utan startbesked närmare gräns till allmän plats (vilket även innefattar naturmark och park) än 4,5 meter.

Det Daniel777 ska göra om han vill få det formellt rätt är ansöka om bygglov för åtgärden (förutsätter att byggrätt finns eller avvikelsen går att medge). Kommunen kan då kungöra i lokaltidningen eller skicka ut grannehörande till samtliga delägare av den samfällda marken för att eftersöka om någon har invändningar/yttranden mot din sökta åtgärd. Bygglov kan normalt beviljas då om detaljplanen är väldigt gammal med många tidigare avvikelser och ingen har någon erinran som inte innebär att ditt bygglov riskerar att överprövas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.