Hej,

Vi har en allmänning mellan oss och vår granne som är ca 5 meter bred. Vi har tänkt att bygga en pool närmare än 4,5 meter från vår tomtgräns.
Fråga 1.
- Måste jag med det be kommunen eller grannen om lov eller är det bara att bygga?
Fråga 2.
- Poolen blir ca 25kvm och 1 meter hög, behöver jag söka byggnadslov?
 
P pata123 skrev:
Hej,

Vi har en allmänning mellan oss och vår granne som är ca 5 meter bred. Vi har tänkt att bygga en pool närmare än 4,5 meter från vår tomtgräns.
Fråga 1.
- Måste jag med det be kommunen eller grannen om lov eller är det bara att bygga?
Fråga 2.
- Poolen blir ca 25kvm och 1 meter hög, behöver jag söka byggnadslov?
Pool är inte bygglovspliktig, bara bygg. I vissa undantagsfall så kan pooler kräva bygglov/marklov. Men en vanlig ovanjordspool är problemfri.
 
Redigerat:
N
P pata123 skrev:
Hej,

Vi har en allmänning mellan oss och vår granne som är ca 5 meter bred. Vi har tänkt att bygga en pool närmare än 4,5 meter från vår tomtgräns.
Fråga 1.
- Måste jag med det be kommunen eller grannen om lov eller är det bara att bygga?
Fråga 2.
- Poolen blir ca 25kvm och 1 meter hög, behöver jag söka byggnadslov?
Hej
Om poolen blir en meter hög ( alltså inte en meter djup) så kommer det att räknas som en mur till exempel och den kan du eventuellt bli tvungen att söka bygglov för. Det beror på hur "muren" ser ut från gatan när folk passerar förbi, om den utgör ett skrymmande inslag i sin närmiljö som inte anses lämpligt till exempel. Sedan behövs en anmälan eller lov för all jord som du flyttar bort. Om du behåller jorden på din tomt så vill de också veta om att du höjer marknivån på din tomt, använder du den till att fyll upp så vill de veta det.
 
N Nylenskavillan skrev:
Hej
Om poolen blir en meter hög ( alltså inte en meter djup) så kommer det att räknas som en mur till exempel och den kan du eventuellt bli tvungen att söka bygglov för. Det beror på hur "muren" ser ut från gatan när folk passerar förbi, om den utgör ett skrymmande inslag i sin närmiljö som inte anses lämpligt till exempel. Sedan behövs en anmälan eller lov för all jord som du flyttar bort. Om du behåller jorden på din tomt så vill de också veta om att du höjer marknivån på din tomt, använder du den till att fyll upp så vill de veta det.
Delvis rätt. I vissa fall (ovanligt) så kan en pool kräva bygglov precis som du beskriver (om den är i tomtgräns och blir mur).

Marknivåer får ändras utan något som helst lov, så länge det inte är en väsentlig ändring.

Vad som är en sådan bygglovspliktig ändring (marklov) är inte reglerat i lag, men många kommuner tillåter 50 cm ändring utan marklov.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.