I dagarna påbörjas byggandet av en golfbana på grannfastigheten.

Hur pass påverkar en sådan sak taxeringsvärdet? Någon som har erfarenhet av detta?
 
Rent logiskt borde det vara det men jag tror att det är precis tvärtom.

mvh
David
 
Lyckost! Dessutom är jag nästan säker på att taxeringsvärdet inte påverkas uppåt.

/Fredrik
 
Nja, Vad jag menade var att värdet på ditt hus antagligen kommer att öka. Däremot tror jag inte att det finns "golfnära" taxeringspoäng.

mvh
David
 
Ingen är lyckligare än jag att äntligen ha nära till en bana :)

Anledningen till min fråga är att en kompis till mig har som beskrivning i sin fastighetsdeklaration (eller vad det heter) "väster om golfbanan".
Detta stämmer visserligen, men det är två-tre kilometer dit.
Han tänkte komplettera med "Norr om fängelset". Dit är det kortare väg men inget som står om.

Sammanfattningsvis kan man då säga av era åsikter att om man gillar golf så ökar värdet men inte om man inte gör det?!

Kom igen... var lite objektiva här nu. :)
 
Fastighetstaxeringen bygger ju på s.k. värdeområden och närheten till flygplats, motorbana, soptipp, stenbrott påverkar ju normalt hela värdeområdet. Då har ju skatteverket redan tagit hänsyn till detta. Däremot om det endast är ett eller ett fåtal hus som drabbas skall man ju ta upp detta som påverkan på fastighetsvärdet.

Mig veteligen är det ingen som anger saker som de upplever som positiva och därför vill få ett ökat taxeringsvärde.

Läs om påverkan i Skatteverkets handbok http://www.skatteverket.se/rattsinfo/handledningar/fastighetstaxering/03/kapitel_027.pdf
 
Vi sitter i någorlunda samma sitts: det blir golfbana ca 600 m från bostaden.
Och jag håller med Inger-Plinger: det kan vara fiiiint och ett argument för att höja säljpriset att golfabanan ligger i närheten. Det kan docka vara en nackdel om banan är så pass nära att bollarna kan riskera att hamna i trädgården. Speciellt om man själv inte är golfintresserad...... Å andra sidan brukar man få gratis inträde i golfklubben när det ligger så pass nära och DET kan definitivt vara ett säljargument (vi ligger inte tillräckligt nära :'(!)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.