Ville bara tagga på tråden om polackjobb. Vi använde också ett polskt gäng och det resulterade i en nära döden upplevelse (på riktigt). När allt var klart för att sätta upp köket och kakla blev vi misstänksamma då vi inte kunde se några rör för elkablarna och tog dit en ny elektriker. Allt var fel, och jag menar allt. Det konstaterades att hade köket satts upp skulle det med kunna börja brinna samt att i princip ingen kabel gick att byta pga. att de satt fast eller var skarvade med tejp eller liknande så att det inte gick att dra i dem.

Här är några bilder som kan vara ett bra exempel på hur man inte skall göra. OBS, detta är endast ett fåtal. T ex. så var samtliga dimmrar strömförande, lampsladdar använt på de flesta ställen etc.

det slutade med att elektrikerna fick öppna vägg och tak på ca 20 ställen då han hade gipsat över kontakter och skarvat bakom väggen.

http://bildplats.se/image/view/1813 : bakom väggen, skarvat

http://bildplats.se/image/view/1814 : hittat bakom gipsplattan i väggen

http://bildplats.se/image/view/1815 : samma som ovan

http://bildplats.se/image/view/1816 : i taket


Vad som skedde var att polackerna använde en "certifierad" xxxxxxxxxxx elektriker så jag kände mig säker!! Vilket visade sig vara helt fel. När vi upptäckte elproblemet ringde vi in entreprenören som blev väldigt upprörd och kontaktade "elektrikern" som lovade att komma genast. Han är försvunnen sedan dess.

Polackerna gjorde ett mycket bra byggjobb men entreprenören fick betala dyrt, inte bara två heldagar med de nya elektrikerna samt minst en dag till för att laga alla hål men även öppna upp två kök de byggt tidigare med liknade problem där de hade använt samma finska elektriker.

Vad lärde jag mig: titta NOGA på certifikat och inte bara acceptera ett papper som flaschar förbi. Polackerna har vi använt för annat och finnen är fortfarande försvunnen.

Ytterligare en sak vi lärde oss var att när en elektriker säger "det är detta som vi garvar om när vi är på puben och dricker öl" är det riktigt dåligt :)
 
Redigerat:
Tyresö
Du ska nog vara lite försiktig, Polacktråden blev faktiskt avstängd.....
Tror det blir likadant med en Finlandssvensk-tråd....

Eller vad tror ni Finlandssvenskar som finns på forumet? Är ni usla hantverkare?
 
Jag är Född och uppväxt i Norge.....Fast det ska jag hålla hemligt.
 
Tyresö skrev:
Du ska nog vara lite försiktig, Polacktråden blev faktiskt avstängd.....
Tror det blir likadant med en Finlandssvensk-tråd....

Eller vad tror ni Finlandssvenskar som finns på forumet? Är ni usla hantverkare?
Är du allvarlig :) ...då ändrar jag det.
 
Tyresö
Det finns säkert nån på forumet som "råkat" ut för en Norrman också. Jag själv till exempel...
En period (som traileråkare) körde jag mycket möbler från Edsbyn till Stavanger och jag har bara bra saker att säga om Norrmän. Hjälpsamma trevliga och alltid glada.
Synd bara att dieseln och maten är så förb#% dyr. Annars ett otroligt vackert land med urusel vägstandard.
 
Vi Fjordaraber kan ta betalt.
150g cheesburgare ( enbart).......98 norska
6-pack 4,5:surprised:r........198 norska.
say no more....
Men inga polacker!!!! Bara svenskar...( VI är Norges polacker)
 
Bilderna säger mig;

Själv är bäste dräng ;-)

/PC
 
Oavsett vilken man bransch och land man tittar på finns det skojare. Jag tänker mig att det ligger i sakens natur att enbart de negativa sidorna uttrycks i tidningar och forum.

Min poäng är att bara för att hantverkarna är födda i ett annat land behöver de inte vara dåliga hantverkare, och bara för att de är födda i Sverige innebär det inte att de är bra hantverkare.

;)
 
Tyresö skrev:
Du ska nog vara lite försiktig, Polacktråden blev faktiskt avstängd.....
Tror det blir likadant med en Finlandssvensk-tråd....

Eller vad tror ni Finlandssvenskar som finns på forumet? Är ni usla hantverkare?
Nope, det är vi väl nog inte. Undantag finns väl överallt. Generellt sätt är elsäkerhetsföreskrifterna rätt lika i våra två land, vissa saker, t.ex. vad lekmän har rätt att göra själv, är strängare på denna sida av bottniska viken.

Ta en titt här nästa gång:
TUKES entreprenörsregister (finska): http://rekisterit.tukes.fi/fi/Urakoitsijat/Urakoitsijat/
Elsäkerhetsförfattningarna i fickformat: http://www.tukes.fi/Tiedostot/ruotsi/elektricitet_hissar/broschyrer/elsakerhetsfick.pdf
 
Skall man kasta skit på yrkesgrupper från andra nationer... så titta på "engelsk asfalt" också......
Är det så att britter inte kan lägga asfalt, och finnar inte pilla med el???? Om det är hela sanningen så är vi svenskar inget annat än dyra!!!! Men, jag vet... i England finns det stora vägar, med asfalt som håller, i Finland finns det "riktig el".

Det kanske är enklare att göra ett uruselt jobb på bortaplan? Där man slipper ta konsekvenserna själv?
 
Dom gånger jag har haft att göra med exempelvis snickare från annat land så har det när det varit problem i första hand grundat sig i språkförbristningar då dom inte kunnat ett ord svenska och engelskan har varit under all kritik både hos arbetarna och hos deras ledning (både svenska och utländska arbetsledare). Arbetet i sig är ingen större skillnad än med svenskar förutom att dom var obekanta med visst material och lärde sig använda det från grunden.
Där det funkat kanon har också språket funkat kanon, speciellt engelskan samt att dessa killar vid minsta tvekan frågade först innan dom eventuellt skulle ha smälltihop en vägg där det skulle gå el. Dom kunde tyda ut elritningar så dom kastade allt som oftast ett getöga på mina grejer och inget gick fel, vilket kanske inte är lika vanligt med stressade svenska snickare som går på ackord ;)
 
Tyresö skrev:
Du ska nog vara lite försiktig, Polacktråden blev faktiskt avstängd.....
Tror det blir likadant med en Finlandssvensk-tråd....

Eller vad tror ni Finlandssvenskar som finns på forumet? Är ni usla hantverkare?
Hej

Nu får det vara lite nog med detta. Om man skriver att man träffat på en usel "svensk" hantverkare kommer tråden knapast bli avstängd på grund av det.

En fråga till forumet... Får man skriva ut nationalitet på hantverkare eller inte?

Jag tror att de flesta vuxna tänkande människor inser att ALLA polacker, svenskar, libaneser etc inte är exakt lika som sina landsmän.

mvh Wasa
 
Wasa skrev:
Hej

Nu får det vara lite nog med detta. Om man skriver att man träffat på en usel "svensk" hantverkare kommer tråden knapast bli avstängd på grund av det.

En fråga till forumet... Får man skriva ut nationalitet på hantverkare eller inte?

Jag tror att de flesta vuxna tänkande människor inser att ALLA polacker, svenskar, libaneser etc inte är exakt lika som sina landsmän.

mvh Wasa
Njaa, tådarna stängs väl nog på grund av att de lätt går brutalt Off-Topic...
 
Händig killle, hälften kopplat resten brunnit!!d^_^b Har svårt att tänka mig att denna gubbe har nån som helst koll , varken praktiskt eller teoretiskt när det gäller el?!:O
 
kjellman skrev:
Men inga polacker!!!! Bara svenskar...( VI är Norges polacker)
Konstigt.

Vad jag har hört så ska norrmän vara väldigt lata och ha en inställning att "äh, det kan jag göra i morgon" och så ska det tydligen inte finnas någon kommunikation alls mellan snickare och elektriker. Ska elektrikern in med el i en vägg så får han se till att vara på plats innan väggen dubblas för snickarna skiter i vilket. Ska tydligen vara mycke utanpåliggande på nybyggen.

Vill du verifiera eller dementera?

//Patrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.