Jag hjälpte min gamla mamma med att sätta upp en tvättvinda i trädgården för en tid sedan.
Markhållaren har en skruv som är ca 40 cm lång och jag använde ett spett för att skruven skulle gå fäste innan jag skruvade ned den i gräsmattan.
Nöjd med arbetet åkte jag hem, men när min mamma kom hem efter ett ärende dagen därpå stod ett gäng från lokala elbolaget i trädgården och grävde. Det hade stormat under natten och strömmen i området hade gått. Det visade sig att tvättvindans skruv hade skadat en matningskabel till flera hushåll som gick mitt i gräsmattan till ett elskåp i min mammas garage som tillhör områdets samfällighet.
I stormen drogs tvättvindan omkull och orsakade en kortslutning.
Jag kan inte sluta tänka på vad som kunde ha hänt om jag bara skruvat ett varv till på tvättvindans skruv eller huggit lite djupare med spettet…
Den som lade ned denna kabel på 60-talet var nog både lat och troligen även okunnig…
 
  • Tvättvindans markhållare med en långa skruv ligger på en gräsmatta bredvid ett litet hål i marken där den installerats.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wow
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
Vi får nog ändra vår definition på "spaddjup" för markkablar till 40 cm ;)
 
  • Haha
Björn Arnsvik och 1 till
  • Laddar…
Och som råd utifrån tråden, ha det dokumenterat var olika ledningar finns på er fastighet. Saknades vid inflytt hos oss men idag finns det både ritning och inritat på foto för el, fiber och bergvärme. Även bortkopplad telekabel/koppar finns med om man stöter på en kabel i marken.
 
  • Gilla
Björn Arnsvik
  • Laddar…
Och om du skruvat ett varv till så hade det troligen inte hänt så mycket mer än en säkring hade gått. Att strömmen skulle ta vägen genom dig för att sedan gå ner i backen är inte så troligt, troligare är då att strömmen skulle gå direkt från markskruven och till jorden.
 
  • Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.