Y
Jag fick inte det djup jag bad (över 200m)om vid installation pga dålig borrmaskin, men installatören menade att det minsann räcker (160m, ihop med turbokollektorslang som ska ge lite bonus).

8kw Nibe 1245. När tidigare mjukvaran bara tillät manuell styrning av pumparna så kunde jag ställa in dessa så diffen blev som den skulle (minns inte nu om det var 7 grader?).

Men med senaste mjukvara så blev alla pumpar automatiska och bergvärmepumpen väljer nu att köra borrhålspumpen på hög hastighet med låg diff som resultat (3 grader).

Idag; -3 ute. Pumpen sänder ner -1 i borrhålet och får +2 ur borrhålet.
Siffrorna var dessa även när det var kallare ute.

Vet att borrhål tappar effekt, vilket den har gjort, men när ska jag börja överväga komplettera med ett till borrhål?
 
3 graders diff på köldbäraren låter bra, ska inte vara mer än så. Det är på värmebärarsidan man brukar sikta på 7grader.

Så länge du får plusgrader in från hålet är ju allt lugnt.
 
Ingen katastrof att ha nån minusgrad in heller.

3-4° delta på brine är bra (y)
 
Vill man ställa in cirkpumparna helt manuellt kan man göra det eller om man önskar ett särskilt delta på varma sidan kan man få vp att hålla det hela tiden.
 
Har också en Nibe 1245-8, installerad 2010. Har haft mellan 0 till 1 plusgrad från hålet varje vinter fram tills nu. Nu ligger det på -1 grad. Ska man börja bli orolig för anläggningen?

Till saken hör att förbifart Stockholm troligen är orsak till försämringen då de sänkt grundvattennivån om jag förstått det rätt. Kommer aldrig få igenom något där dock då alla krav konsekvent verkar avvisas då de hävdar att vi är för långt bort för att påverkas (ett par hundra meter).
 
Tycker inte du behöver vara orolig och grundvatten nivån borde väl inte sänkts så mycket så det gör nån större skillnad men har det varit lite kallare i år tar du mera energi ur borran och då blir den kallare.
 
Pumpen rullar på med -1 in och -4 ut när det är som kallast men ger då i snitt 50 timmar elpatron per år, pumpen installerad januari 2001. Fick garantibyte av kompressor 2011 och efter det sjönk tempen med 2 grader då den nya skulle vara utvecklad för värmepump och inte kylkompressor (sanning eller lögn?).
 
A AndersS skrev:
Pumpen rullar på med -1 in och -4 ut när det är som kallast men ger då i snitt 50 timmar elpatron per år, pumpen installerad januari 2001. Fick garantibyte av kompressor 2011 och efter det sjönk tempen med 2 grader då den nya skulle vara utvecklad för värmepump och inte kylkompressor (sanning eller lögn?).
Kan vara att din nya kompressor tar ut mer energi från berget och mindre från kompressorn.

TS. Bra siffror! Jag skulle vara lugn. I mars brukar hålen vara som kallast.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.