Hej,
Har precis köpt en sommarstuga med en sluten tank som toan går till.Vet att dom tömde den sista gången 2022-07-08. Tror inte tidigare ägare varit i stugan nämnvärt mycket på höst vinter.
Det finns en mätare som inte fungerar som skall ge utslag när tanken är full.
Så min fråga är hur vet jag när det är dax att tömma tanken? Även om ni vet hur ofta man behöver tömma vanligtvis Jag har öppnat upp och tittat och man kan se vatten i röret. Det går fint att spola toaletten.
Vi har stugan i Strömstad kommun som tar 4000kr för en tömning lite dyrt😮‍💨
 
  • Brunn med rörledning och handtag, rostig, vatten strömmar, grå, överjordisk vy.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
den ser rätt full ut tyvärr :/
Mät djupet till vattenspegel med tumstock och mät samma på utsidan av röret ned till gruset så får du en bild av skillnaden.

Står någon toalett eller handfat och läcker? Det samlar volym rätt snabbt...
 
  • Gilla
Annika Falkemo
  • Laddar…
C corre skrev:
den ser rätt full ut tyvärr :/
Mät djupet till vattenspegel med tumstock och mät samma på utsidan av röret ned till gruset så får du en bild av skillnaden.

Står någon toalett eller handfat och läcker? Det samlar volym rätt snabbt...
Tusen tack för du tog dig tid att svara. Om toaletten läcker rinner det väl i den? Det gör den inte och det är ingen kran som droppar. Finns det något annat sätt att märka om något läcker?

Vet du hur ofta man brukar tömma?

Tusen tack för tipset med att mäta djupet!
 
B
Om du stänger av inkommande vatten / eller vattenpump och tittar på en tryckmätare, sjunker trycket efter en stund så läcker det någonstans (eller så är det någon som förbrukat vatten...).

En sluten tank är ju sluten. Av bilden att döma finns det inte mycket volym kvar innan den är överfull.

Hut ofta man tömmer beror på storlek på tank och sin vattenförbrukning. Det skiljer nog rätt mycket mellan olika hushåll.

(Vi har trekammarbrunn och tömmer den årligen)
 
  • Gilla
Annika Falkemo
  • Laddar…
B BSOD skrev:
Om du stänger av inkommande vatten / eller vattenpump och tittar på en tryckmätare, sjunker trycket efter en stund så läcker det någonstans (eller så är det någon som förbrukat vatten...).

En sluten tank är ju sluten. Av bilden att döma finns det inte mycket volym kvar innan den är överfull.

Hut ofta man tömmer beror på storlek på tank och sin vattenförbrukning. Det skiljer nog rätt mycket mellan olika hushåll.

(Vi har trekammarbrunn och tömmer den årligen)
B BSOD skrev:
Om du stänger av inkommande vatten / eller vattenpump och tittar på en tryckmätare, sjunker trycket efter en stund så läcker det någonstans (eller så är det någon som förbrukat vatten...).

En sluten tank är ju sluten. Av bilden att döma finns det inte mycket volym kvar innan den är överfull.

Hut ofta man tömmer beror på storlek på tank och sin vattenförbrukning. Det skiljer nog rätt mycket mellan olika hushåll.

(Vi har trekammarbrunn och tömmer den årligen)
C corre skrev:
den ser rätt full ut tyvärr :/
Mät djupet till vattenspegel med tumstock och mät samma på utsidan av röret ned till gruset så får du en bild av skillnaden.

Står någon toalett eller handfat och läcker? Det samlar volym rätt snabbt...
B BSOD skrev:
Om du stänger av inkommande vatten / eller vattenpump och tittar på en tryckmätare, sjunker trycket efter en stund så läcker det någonstans (eller så är det någon som förbrukat vatten...).

En sluten tank är ju sluten. Av bilden att döma finns det inte mycket volym kvar innan den är överfull.

Hut ofta man tömmer beror på storlek på tank och sin vattenförbrukning. Det skiljer nog rätt mycket mellan olika hushåll.

(Vi har trekammarbrunn och tömmer den årligen)
Tusen tack det skall jag kolla direkt när jag kommer till stugan i helgen. Vet var man stänger av vattnet men tryckmätare har jag inte sätt någon. Får kolla detta!
Hoppas det inte är något som läcker utan att tidigare ägare förbruka 🙂
 
kolla med bolaget som tömmer om de har historik på hur mycket de brukar hämta
 
  • Gilla
Annika Falkemo
  • Laddar…
Tokslut Tokslut skrev:
kolla med bolaget som tömmer om de har historik på hur mycket de brukar hämta
Åh tänker du för att få veta storleken på tanken?
 
A Annika Falkemo skrev:
Åh tänker du för att få veta storleken på tanken?
Både storlek och hur ofta de tömmer. Utifrån vad ni vet som tidigare ägare kan man höfta lite kring hur ofta det behöver tömmas i förhållande till ert användare av stugan.

Men ett tips är att anlägga kiss-station utomhus, det går nog 4l vatten för varje spolning...
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
C corre skrev:
Både storlek och hur ofta de tömmer. Utifrån vad ni vet som tidigare ägare kan man höfta lite kring hur ofta det behöver tömmas i förhållande till ert användare av stugan.

Men ett tips är att anlägga kiss-station utomhus, det går nog 4l vatten för varje spolning...
Toppen tips!! Det skall jag fråga dom.
Ja detta med kiss station har slagit mig! Har funderat på hur man kan få till det utan att störa grannarna med synen eller lukten 🤣
 
A Annika Falkemo skrev:
Toppen tips!! Det skall jag fråga dom.
Ja detta med kiss station har slagit mig! Har funderat på hur man kan få till det utan att störa grannarna med synen eller lukten 🤣
Kiss är utmärkt gödningsmedel, aka guldvatten.

Lösningen är en potta som används inomhus som sedan töms i ett större kärl utomhus, grannen varken ser eller vet någonting alls.
 
  • Gilla
Annika Falkemo
  • Laddar…
A Annika Falkemo skrev:
Tusen tack det skall jag kolla direkt när jag kommer till stugan i helgen. Vet var man stänger av vattnet men tryckmätare har jag inte sätt någon. Får kolla detta!
Hoppas det inte är något som läcker utan att tidigare ägare förbruka 🙂
Stänger man av vattnet, låter det vara avstängt en stund så kan man höra om det susar i ventilen när man öppnar den jättesakta.
 
  • Gilla
Annika Falkemo
  • Laddar…
A Annika Falkemo skrev:
Åh tänker du för att få veta storleken på tanken?
N NoOne2k skrev:
Stänger man av vattnet, låter det vara avstängt en stund så kan man höra om det susar i ventilen när man öppnar den jättesakta.
Ok!Toppen! Det skall jag pröva tack 🙏🏼
 
D Dilato skrev:
Kiss är utmärkt gödningsmedel, aka guldvatten.

Lösningen är en potta som används inomhus som sedan töms i ett större kärl utomhus, grannen varken ser eller vet någonting alls.
Så får det bli helt klart 👍
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.