Jag bygger en bokhylla åt barnen, 1100mm bred. Jag hade tänkt kexa ihop allting, men inser just att jag inte har några tvingar som är långa nog för att pressa ihop allting när det är dags att limma.
Finns det några bra trick att ta till i ett sånt läge? Alternativa hopfästningsmetoder som fortfarande ger god styrning åt skarvarna?
Alltför många gånger har jag pajat byggen som funkat bra när man torrmonterat dem och glidit ur läge utan att jag märkt det vid limningen...
Digital skiss av en bokhylla under konstruktion med dimensioner angivna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A
FemTummar FemTummar skrev:
Jag bygger en bokhylla åt barnen, 1100mm bred. Jag hade tänkt kexa ihop allting, men inser just att jag inte har några tvingar som är långa nog för att pressa ihop allting när det är dags att limma.
Finns det några bra trick att ta till i ett sånt läge? Alternativa hopfästningsmetoder som fortfarande ger god styrning åt skarvarna?
Alltför många gånger har jag pajat byggen som funkat bra när man torrmonterat dem och glidit ur läge utan att jag märkt det vid limningen...
[bild]
spännband?
 
  • Gilla
Rolf Lind och 2 till
  • Laddar…
Spännband lär väl funka? Eller skruva ihop några ramar av typ 45x45 med lite övermått och knacka ner lite kilar vid limytor.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
FemTummar FemTummar skrev:
Jag bygger en bokhylla åt barnen, 1100mm bred. Jag hade tänkt kexa ihop allting, men inser just att jag inte har några tvingar som är långa nog för att pressa ihop allting när det är dags att limma.
Finns det några bra trick att ta till i ett sånt läge? Alternativa hopfästningsmetoder som fortfarande ger god styrning åt skarvarna?
Alltför många gånger har jag pajat byggen som funkat bra när man torrmonterat dem och glidit ur läge utan att jag märkt det vid limningen...
[bild]
Alternativ fästmetod är att skråskruva med hjälp av t.ex. https://www.wolfcraft.com/products/...ts/Dowel-Jointers/Undercover-Jig-Set/p/P_4642
 
Maskintok skrev:
spännband?
Skulle kunna funka... Ska labba lite med idén. Tack!
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
FemTummar FemTummar skrev:
Skulle kunna funka... Ska labba lite med idén. Tack!
Varsågod (y)
 
A
Passar bitarna behöver du ju inget större tryck vid kexning. Lägg hyllan på ena sidan och lägg ihop bitarna bara. Ställ lite skrot uppepå.
 
Ibland kan man ju även seriekoppla tvingarna. Dvs.tvä tvingar man hakar i varandra.
 
Finns ett " tvingande seminarium " att se på från Daniel N på youtube. Kanske har några tips
 
Använd dina korta tvingar till att fixera hyllplan mot sidostycken så de inte glider ur läge i djupled. Då borde spännband fungera till att pressa ihop på längden. Men tror inte det blir lätt. Utelim har lite längre öppettid vilket underlättar.
Annars är tio knektar och en Domino ett säkert knep;)
 
Bygger du i MDF så kan spännband sabba kanterna. Lägg en tunn skiva utanpå gavlarna så går det nog bra.

Annars kan det funka att vända på knektarna så att de trycker istället för att dra. Bygger på att man har något bastant att trycka ifrån. Har du en nisch/dubbeldörr hemma på 1400 så kan det ju funka.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.