Har en 6 kubiks tank för enbart WC i sommarhuset. Är där på helger och lite längre perioder under sommaren. Nu har vi inte tömt tanken på över ett år, och givetvis finns ingen nivåmätare. Vad gör man ? Bara att köra på tills man märker att tanken är full, eller finns det risker med att inte tömma med visst tidsintervall ?

//HBG
 
Jag tror inte att det, som man säger, kan skita sig (var bara tvungen att skriva det :p) men på ett år borde ni väl ha gnott ihop mer än 6 kubik om det är helt slutet? Du kanske ska kolla med en käpp att nivån verkar stiga och att det inte är hål i tanken eller liknande.
 
Hemmakatten
Du borde ha en automatisk tömning av tanken varje år. Med automatisk menar jag att kommunen kommer en gång per år och tömmer oavsett om det behövs eller ej och skickar räkningpå tömningen. Eftersom det krävs tillstånd av kommunen för avlopp så anmäler kommunen detta till sin renhållnings/slamsugningsentreprenör som tömmer tanken varje år. Om man däremellan behöver tömning (mkt troligt) får man ringa själv o beställa tömning.

Här verkar något vara fel. Ring till kommunen o kolla så att ni inte är bortglömda. I värsta fall är det som svartöra skriver, dvs. någon har grävt ner tanken utan tillstånd och/eller gjort hål i den så att avloppsvattnet rinner ut i marken.
 
Vilket är trevligt om man samtidigt har egen brunn.
 
Följ rådet ovan och kolla hur mycket som finns i tanken. Annars kommer den med 110% sannolikhet att vara full dagen innan midsommarafton.
 
  • Gilla
JAP-Tina
  • Laddar…
Tack för era synpunkter ! Tankens nivå ökar successivt, det har jag kollat. Kommunen har koll på hela anläggningen så här är inget konstigt.
Om man räknar på tillflödet kanske det inte är så konstigt. WC spolar med ca 3 liter vatten per gång. Anta 20 spolningar/dag (högt räknat) då ger detta 100 dagars användning innan tanken är full. På ett år kanke vi är 50 dagar (max) i stugan, vilket skulle göra att det tar 2 år innan tanken är full.

Skulle det vara hål i tanken skull skulle den fyllas snabbt då vatten nivån i marken är hög, vilket grannar fått medfara.

//HBG
 
Vi har larm på våran tank. Larmet går inte lite på så det har blivit att göra markeringar på en pinne som man stoppar ner då man börjar bli orolig. Har funkat över 10 år nu.
 
Tråden är gammal som gatan....men jag nämner det i alla fall..

Tömmer du inte tanken så kan det bli problem senare med att "skiten" segmenterar sig i botten, den kan bli som stenhård betong....och då finns det bara ett sätt att få bort det... DYKA
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.