Vet inte om jag har info nog men jag försäker med min fråga ändå. I vårt fritidshus vi köpte förra året har vi egen grävd brunn. I krypgrunden har vi en pump som pumpar upp vattnet. I huset har tidigare ägaren satt en strömbrytare till denna, för att enkelt kunna slå av den när man är borta, en eventuell vattenläcka i huset begränsar mängden till det som finns i rören, lite nojjigt kanske men vi har fortsatt på den linjen.

Nu till problemet, när pumpen varit avstängd så kommer det inget vatten, den står bara och kör "torrt", på toppen av pumpen finns en liten plastskruv som man kan lossa, i hålet kan man slå ner en skvätt vatten, gör man det och startar pumpen igen så fungerar det finfint. Likaså kan man ibland på natten höra pumpen starta trots att man inte tappat vatten på flera timmar.

Frågan lyder, vad är fel? Det läcker så vitt jag vet inte någonstans. Är det någon backventil som är kass som gör att vattnet sakta men säkert sipprar tillbaks i brunnen om inte pumpen är igång eller?
 
MMR skrev:
Frågan lyder, vad är fel? Det läcker så vitt jag vet inte någonstans. Är det någon backventil som är kass som gör att vattnet sakta men säkert sipprar tillbaks i brunnen om inte pumpen är igång eller?
Antagligen just precis det som är felet. Sitter oftast i änden på röret i brunnen, ibland vid pumpen och ibland både och.
Edit: Kan även vara en liten läcka i sugledningen. Att slå av pumpen när man åker därifrån är ganska klokt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.