Har nyss blivit med hus och det är en ny värld som öppnar sig.......och många frågor dyker upp och många ställningstagande.. När det gäller vattenledningar och avlopp undrar jag vad det är för livslängd? Efter hur många år skall man byta ut till nya? Vårt hus är från -71.

Lyan
 
Jag skulle inte byta ut något innan de ger ett problem. Läckage etc. Livslängd är ju omöjligt att svara på.
 
Precis. Jag grävde om min dränering eftersom jag hade fuktgenomslag i källaren, men det visade sig att de gamla plaströren (från -74) var helt OK och inte igentäppta eller så - däremot låg de inte djupt nog.

Vattenledningar beror lite på vilket material det är, koppar håller mycket längre än järnrör t.e.x.

När det gäller avlopp har du antagligen gjutjärn inne i huset och betongrör utanför, men det vet du bäst själv. Gjutjärnsstammar lever nog i 50-60 år iaf (att döma av stambyten i miljonprogrammen), men betongrören kan nog ge dig problem om det finns träd i närheten av ledningen - rötterna letar sig in i skarvarna och täpper igen och/eller spräcker rören.
VA-kontoret i min kommun berättade f.ö. att betongrören från 30-talet var mycket bättre än de från 50-talet och senare. De tidiga rören hade dels bra betongkvalitet och mycket mindre tolerans på glipor i skarvarna, dels tätades skarvarna av någon slags asfalt/beck, som inga rötter i världen vill tränga in i.

Summa sumarum - ska du ändå gräva upp tomten eller bila upp golven, så varför inte passa på och byta, men annars är det bara att ta det lugnt tills något händer.
 
Redigerat:
I mitt hus byggt -32 är alla stamledningar original. De verkar vara galvade stålrör mestadels, men det jag märkt är att där man växlar mellan koppar och galvat är rören dåliga. Vattentrycket är rätt dåligt på övervåningen så jag antar att de är rätt igensatta.

Sammanfattning:

1. Koppar håller säkert 100 år
2. Galvat bytes när vattentrycket blir störande lågt eller läckage / utvändig rost upptäcks
3. Plast, ingen aaaaning :D
4. If it works, don't fix it. Men räkna med att om du ska byta vissa bitar eller koppla till nya förgreningar så kommer du få byta mer än du planerat.
 
Men nog är det väl bättre att byta INNAN de fyller hela huset med vatten... Håller på och byter mina gamla galvade som droppat och huset är från -58.
 
Att ta det säkra före det osäkra är inte fel. Skall man göra en mer genomgripande (kostsam) renovering kan det vara ide att även byta vatten och avlopp. Merkostnaden är kanske försumbar i jmf. med att man behöver riva ut allt en gång till. Livslängden är svår att uppskatta. Är anläggning 50 - 60 år är det kanske dags.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.