Jag har ritat vårt nya hus "alldeles själv". Vi har fått det uppritat av proffs (bygglovsritningar). Nästa steg är ju en konstruktionsritning (som jag ser framför oss att den husblockstillverkare som vi väljer får stå för eftersom alla tillverkare använder sin egna konstruktionsteknik). Frågan är dock var i detta som ventilationsritningen skall upprättas. Om vi köper huset i block och sedan köper in alla andra tjänster var för sig (som planerat) så måste vi ju själva ansvara för att en ventilationsritning skapas.

Så till frågan: måste man redan i samband med konstruktionsritningen ha en ventilationsritning (för att göra vissa innerväggar extra tjocka för ventilationsdragning etc) eller löser man helt enkelt ventilationen efter de förutsättningar som finns?

Vi ska bygga en tvåplanskåk i trä. Planerar FTX-system.
 
Lizzardo
Du är inne på helt rätt spår.
Det kan vara väldigt bra att veta var du ska ha spiro och hur stora de ska vara redan i konstruktionsstadiet.
Jag själv fick bredda en vägg på övervåningen när jag byggde.
Det är inte så kul att behöva bygga lådor för spiron i ett nybyggt hus q(;^;)p
 
Nej, det är just så jag tänker.

Ser att du bygger fiskarheden. Hur hanterar de detta? Får man ventritningar även om man inte köper det "paketet" av dem? Tar de hänsyn till vent i sina konstruktionsritningar?
 
Lizzardo
Rebeckaf skrev:
Nej, det är just så jag tänker.

Ser att du bygger fiskarheden. Hur hanterar de detta? Får man ventritningar även om man inte köper det "paketet" av dem? Tar de hänsyn till vent i sina konstruktionsritningar?
Jag är så gott som färdigbyggd, eller ja snarare långt ifrån färdigbyggd men inflyttad ;)
Jag köpte inga installationer av dem och var inte heller intresserad av en ventritning av dem då jag jobbar med det.
Så redan när vi satt och ändrade vår planlösning från originalritningen så visste jag i princip var jag skulle gå ner med rör och hur stora de skulle vara.

Nu vet jag inte hur mycket ni har tänkt göra själva och hur mycket som görs på fabrik men ett generellt tips är att innan ni beställer något så ger ni konstruktionsritningen till alla tilltänkta entrepenörer (el, rör, vent etc) för att kolla om de har några invändningar.
 
Redigerat:
Är i ungefär samma sits som Rebeckaf. Jag har förstått det som att hustillverkarna tar extern hjälp med deras ventsamarbetspartner för att rita in FTX. Då borde en ventfirma kunna göra det direkt till dig tycker jag. Då är det ju givetvis bra om ventfirman får komma in innan konstruktionsritningen är spikad så att man kan göra eventuella ändringar och förenklingar. Vore intressant att höra från någon som har byggt på det här viset.

Jag har läst några FTX-trådar här på forumet. Några hänvisar till http://www.ventilationsbutiken.se som skriver: "Vi gör en offert på ett komplett system, baserat på din planritning." och "Rådgivning för hemmafixare! Vi står till tjänst med kostnadsfri rådgivning för dig som är osäker på val av produkt."

Deras koncept verkar vara självbyggare och hemmafixare. Jag har ingen erfarenhet om hur duktiga de är och om man överhuvudtaget ska ge sig på en sån här grej med en "distansfirma". Intrimmning och justering vill/behöver man förmodligen ha hjälp med (?). De skriver att de har ett nätverk av samarbetspartners i hela Sverige, men det behöver man nog kolla upp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.