Y
  • Man ska inte använda tryckimpregnerat inomhus - risk för lukt.
  • Man kan med fördel använda det utomhus, tex trädäck.

Men... Hur är det att börja blanda in tryckimpregnerat i konstruktioner som tidigare har obehandlat virke?

Jag renoverar en ekonomibyggnad nu, pelare som bär taket och så.
- Är det en fördel eller nackdel att börja byta ut skadade delar mot tryckimpregnerat eller blir det som att lägga fuktigt virke emot det befintliga så befintliga tar skada?

Exempelvis så behöver jag byta den horisontella klossen. Mår övrig konstruktion dåligt om jag väljer tryckimpregnerat?
DSC_0066.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
I den positionen lär det väl spela mindre roll, för visst är vi någonstans övan en dörr/port under ett takutskjut?

Men ja, jag tycker ditt resonemang håller. Det är inte alltid klokt att bara slänga in tryckt virke på fel ställe, eftersom det fortfarande kan vara "kontinuerligt blött" och bära fukt till oskyddade delar av en konstruktion. Är det däremot luftigt nog för att torka ut, funkar det.

Jag bytte för några år sedan syllstock på en sida av min ladugård/höloge. Den står lite lågt, men på stenar, men vattenstänk och så finns (den 100-gamla) var bara pulver på sina håll. Det verkar fungera i "skarven" mellan tryckta och icke tryckta delar, men så finns det också bra luftning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.