Jag sitter och surfar runt lite och jag fick en tanke som jag spann vidare på. Ta inte detta så seriöst men jag ska försöka förklara min "spaning"

På 80 och 90-talet så byggde folk egen bastu. trevligt och det kan jag förstå att man kanske gör, basta kan ju vara ganska intimt. I början av 2000-talet kom de första på att göra ett biorum. Det var häftigt och fler hängde på. efter det kom egen badtunna, och efter det ett hemmagym och spa. Alla byggde som tokiga. Efter det ville vi inte dela saker med den egna familjen så vi hängde på den amerikanska trenden med on-suite badrum (som vi senare inte kunde dela med den äkta hälften utan började med "his and hers" handfat). Nu för tiden byggs egna brygganläggningar och om man inte är nära vatten så bygger man egen pool. Via mäklarannonser ser vi säljargument som "ostört", "utan insyn", "privat" och "eget".

När vi väl har slagit in sista spiken i golvlisten (är det golvlisten eller taklisten som aldrig blir uppsatt) i relaxen eller man-caven så förväntar vi oss besök. Vi behöver ju ett gäststuga eller gästhus. Färgen har inte torkat förrän vi staplar kantelementen och belånar oss lite till och fixar det där gästhuset. BARAM, klart!

Nu börjar det roliga...trodde vi. Alla andra har byggt pooler och gästhus och spaavdelningar så i slutänden så hinner ingen hälsa på någon annan eftersom alla är så in i bängen upptagna med att underhålla allt de som skulle vara så roligt. Belånade, utan besök och fullt i jobb.

Var det verkligen hit vi ville?

Jag är inte den som ska kasta första stenen, nej, nej. Jag har biorum, bastu, sommarstuga med gästhus och badtunna. Som jag renoverar, själv mestadels.

Där ser man. Någon som har funderat i likanande banor?
 
Redigerat:
  • Gilla
bjoar564 och 12 till
  • Laddar…
:D
Underbar berättelse och jag har själv reflekterat över samma symptom. Hur många hotellnätter får man för ett gästhus?

Jag tycker faktiskt att det kan vara skönt att komma iväg från huset och ha något att göra t.ex. Besöka simhallen. Detta att ha allt hemma kanske är bidragande till att det är så "dött" ute i svenska samhället?
 
Varför låter det så otänkbart att någon skulle skaffa alla dom där grejerna för sig själv och sin familj och inte bara för att bräcka grannen?

Klart som korvspad man vill ha ett ostört läge på tomten utan grannar. Alla vet att grannar bara ställer till förtret (y)
 
Redigerat:
D
Jag har tänkt i andra banor. Jag har valt att unna mig att lyxa till det och göra det bekvämt för mig i min lägenhet.
Vist hade gärna haft hus, källare med vinkällare, bio rum och gärna en pool men i dagsläget så har jag inte hittat objekt som passar för det även om jag kollar men ser ju efter vad ekonomin passar.

Men jag hör och ser ju så många som lånar till ex semester. Jag tycker det är dumt man lånar till resa för säg 50'000 kr som är på 2 veckor men sedan har lite sunkigt hem som man bor i 50 veckor om året. Då har jag prioriterat att skippa några resor investerat i ett hem jag är nöjd med då man ändå spenderar väldigt mycket tid i sitt hem.
 
  • Gilla
jnse och 1 till
  • Laddar…
Överdriven bild. Kollar jag bland mina bekanta så finns det ingen som har pool och några som har bastu. Gästhus vet jag en som har, och de bor på en bondgård där det fanns ett extrahus. Biorum har ingen av mina bekanta, och inte badtunna heller. Och mancaves saknas också helt.

Min bild är att de flesta framförallt vill ha ett hus som fungerar praktiskt.
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Jag tänker att vi får det bättre och bättre för varje år som går. Levnadsstandarden ökar. Undrar hur länge det kan hålla på så här?
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Jag håller med. Men man kanske ökar sin levnadsstandard mer om man bara går över till grannen och dricker en kopp kaffe än att man sitter ensam i sitt biorum och ser en häftig film på en häftig projektor och hör ljudeffekter i ett häftigt 7-1 ljudsystem? Jag håller med Pelpet att jag överdrev men det är ju så man skall göra på internet. :rolleyes:
 
  • Gilla
lunarayo och 3 till
  • Laddar…
D
Det jag tycker är skrämmande är hur många inte tänker på sin ekonomi.
Är väl inget fel att unna sig lyx och ha ett bra hem om man har råd med det.
Men att ta allt på lån eller inte tänka känns så dumt. Känns så soligt och idiotiskt om man ser på Lyxfällan hur en del gör så dumma beslut som sätter de i klistret.
 
  • Gilla
A-Man_08 och 1 till
  • Laddar…
D
Ymer skrev:
Jag håller med. Men man kanske ökar sin levnadsstandard mer om man bara går över till grannen och dricker en kopp kaffe än att man sitter ensam i sitt biorum och ser en häftig film på en häftig projektor och hör ljudeffekter i ett häftigt 7-1 ljudsystem? Jag håller med Pelpet att jag överdrev men det är ju så man skall göra på internet. :rolleyes:
Varför ska man överdriva på internet?

Folk är väl olika. Jag har ingen lust att dricka kopp kaffe med mina grannar.
Varför skulle jag sitta ensam i ett biorum. Hade ju suttit där med sambo och vänner.
Tror man hade varit mer social med biorum än att dricka kaffe med grannen.
 
pelpet skrev:
Överdriven bild. Kollar jag bland mina bekanta så finns det ingen som har pool...
Håller med helt och hållet!
Men det är kanske för att vi båda är lantisar :)

Det finns inget trevligare än när en granne knackar på och frågar "Du hänger väl med på en promenad?"
Eller när en annan ringer och säger "Jag sätter på kaffet nu, sugen på en kopp?"
Eller när en tredje ringer och frågar "Sugen på lite After Work?",
osv.

Nej, jag har det väl för bra, fastän jag varken har mans cave, pool, bio-rum eller bastu.
(Sauna har förresten en fjärde granne, väldigt varm och skön, vedeldat skall det vara och han är finne :) ).
 
  • Gilla
Anna_H och 4 till
  • Laddar…
Det beror ju på vilken situation man lever i. Jag känner igen min uppväxt i detta. "Tonårsrummet" på garaget blev färdigt typ 5 år efter jag flyttade hemifrån.

För en normal familj kan man tänka sig. Ett tält med en Ferrari eller ett fint garage med en rostig golf.
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Bastu är bara ett finare ord för förråd.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
ghoti skrev:
Bastu är bara ett finare ord för förråd.
Och vad är "Man's Cave"?

Suparkvart?
 
M
Håller med dig och Daniel i speciellt en sak, ekonomin.
Jag får ju typ ont i magen när jag hör om vilka skulder folk sätter sig i bara för att ha tak över huvudet. 4 miljoner är tydligen inget konstigt för en vanlig familj. Är ju helt medveten om att bankerna gör worst-case-beräkningar, men har själv lån på dryga hälften, dvs bor "billigt", men tycker ändå det är gött snävt ibland nu när en av oss vart föräldraledig under 2 års tid.

Hade räntan vart 4-5% hade vi ätit ris och vatten varje måltid :)

Dessutom är det skrämmande många som känner sig rika och tror att dem har det gott ställt pga sin lön, men ligger 4-5 miljoner back på banken. Känns som att dem kommer bli tjenis med fogden när det är dags för pension om dem inte amorterar som dårar.
 
Redigerat:
  • Gilla
Henri
  • Laddar…
Köket, du glömde köket.
Vi ska alla ha ett state-of-the-art-kök.
Och där ska vi alla stå och laga mat TILLSAMMANS, och vi ska vara GLADA och vi ska ha trevligt.
Köket är inte längre en plats dit man ramlar in en tisdagskväll och mikrar upp lite rester från helgen.
När jag var liten stod alla ytterdörrar olåsta, det hände t.o.m att grannen kom in och kokade kaffe till farsan o morsan, som var ute i ladugården eller nåt.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.