Hejsan, sitter i tankarna att renovera en gammal tvättstuga till badrum. I vårat hus så har jag för ca 3 månader sen renoverat klart vårat andra badrum med bjälklag. Jag har gjort allt själv, men det är gjort efter konstens alla regler. Mycket riktigt så bytte jag stammar och brunn till en Purus, då brunnar innan -90 måste bytas
(tror det är för att fuktspärren inte kan fästas på ett bra sätt med äldre brunnar).

Nu ska jag gå på tvättstugan, denna är belägen i källaren, alltså betongplatta, och troligen ingen ingen isolering under huset, då det är byggt -63. I detta badrum har jag tänkt mig ett badkar, alltså ingn dusch. Vad säger våtrumsreglerna här. Måste jag byta brunnen, vilket är ett jävla jobb. Det blir ju inget direkt vattentryck som i en ny dusch iom att det är ett rör som går rakt ner i brunnen.

Och om jag måste bila upp golvet, vart kan jag gå på med den nya stammen?
 
Redigerat:
Det enda kravet är väl att byta brunnar som är äldre än 90-91. Rören behöver ej bytas ut...
 
Då måste jag alltså trä på en muff på stammen någonstans eller?
 
Du bör byta brunnen oavsett om den är äldre än -90...

Endast tätskikta runt brunnen/duschplatsen, samt i golv/väggvinkeln.

Du får ju hugga försiktigt runt brunnen och se var stammen går samt frilägga den och sen muffa ihop det med en ny brunn som du gjuter fast i rätt höjd med lite finbetong.

Rekommenderar JAFOs brunnar med skruvbar klämring i alla lägen före Purus... ;)
 
Håller nog med dig där angående Purus. Klämringen kändes lite halvkass. Ska nog testa Jafo, som du skrev.
 
Tycker jag du gör rätt i ! ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.