Har installerat elektrisk golvvärme under klinker med flytspackel.

Detta skall ju ha en viss torktid innan man sätter på golvvärmen första gången, annars finns det risk för att det blir rörelser och avbrott på slingan.

Man får höra många olika på bud på hur länge man skall vänta, allt från 2-6 veckor, någon tycker man skall sätta på värmen lågt "för att hjälpa till att torka upp".

I mitten på vecka har det gått 4 veckor hos oss, funderar på att sätta på då.

Tacksam för era råd och erfarenheter - när vågar jag sätta på?
 
Erik26 skrev:
Har installerat elektrisk golvvärme under klinker med flytspackel.

Detta skall ju ha en viss torktid innan man sätter på golvvärmen första gången, annars finns det risk för att det blir rörelser och avbrott på slingan.

Man får höra många olika på bud på hur länge man skall vänta, allt från 2-6 veckor, någon tycker man skall sätta på värmen lågt "för att hjälpa till att torka upp".

I mitten på vecka har det gått 4 veckor hos oss, funderar på att sätta på då.

Tacksam för era råd och erfarenheter - när vågar jag sätta på?
Det här är angivet av tillverkaren, men jag har aldrig varit med om att de skriver något annat än fyra veckor. "Smyg" på värmen efter fyra veckor och höjden långsamt till rätt temperatur med typ en halv till en grad per dygn. Fuska inte med det här, det är riktigt stor risk att plattorna släpper.

Edit: Det är alltså inte för att det skulle kunna bli brott på slingan som man väntar, det är för hållfastheten i flytspackel, fix och fog.
 
  • Gilla
Monilej
  • Laddar…
1. det är inte för golv värmens skull man ska vänta, utan för att klinkersen inte ska torka för fort! så det är tokfel att sätta påden för att hjälpa till att torka.

förr sa man 4 veckr, men dom he utökat till 5 veckor (har du lagt tjockt med fix så lägg på en vecka till)
 
  • Gilla
Pontus 74
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.