Är i färd med att köpa nytt hus. Har besiktigat det och det hade förvånansvärt lite anmärkningar. Det i sig är ju bra och iom att huset är varudeklarerat känns det ändå relativt tryggt.

Men jag har en fråga angående taket. Huset är från 1990 och taket har betongplattor där underlaget är papp på träfiberskivor. Taket är väldigt lätt att hålla koll på iom att hela vinden är öppen. Har själv varit uppe och tittat. Ser vissa färgförändringar i några utav skarvarna på träfiberskivorna men tror inte det är någon form av påväxt eller fukt (kanske blev när man la pappen?). Ser även inte de klassiska svarta färg förändringarna som man brukar se (svart mögel?). Ventilationen är någon form utav självdrag uppe i nocken. Så vad jag kan se och då även besiktningsmannen verkar det ju må bra (han har ju visserligen inte skrivit anmärkningar på andra saker som de flesta iaf brukar nämna, bla någon spricka i grund muren mm).

Frågan är nu bara. Finns det något tids intervall där man bör kontrollera eller ev "renovera" taket. Är ju bra att ta det innan man ev får problem.
 
Finns ju såklart inget fast tidsintervall då man måste renovera taket. Beror såklat på en mängd faktorer, dvs läge, växtlighet och takpannans kvalitét. Men är huset byggt 90 så borde du lätt kunna tänka på andra saker dom närmaste 15-20 åren. Eftersom du har vind så är det lätt att hålla uppsyn. Ta en koll på taket med på sommaren och lyft på några pannor för att kolla hur det ser ut. Mitt hus från 68 har kvar sina gamla takpannor och takpapp. Har torrt och fint på vinden men ska ändå byta tak om 2-3 år pga att pannorna har mycket mossa vilket bryter ned pannan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.