Vi har nästan bara stommen kvar av vårt renoveringsobjekt – nu skall vi renovera och bygga till en huskropp med en anslutning husen emellan. Endast köket skall ligga i det gamla huset resten är rum.

Det som skall renoveras eller byggas nytt är;
El, VA, ventilation, värme, tak, isolering, grund, fönster, dränering, skorsten, golv, kök, WC, tvättstuga.

När räknas det som ett ”nybygge” så att man blir fritaxerad de 5 första åren? Hur kan man kolla upp det?
 
nybygge är om det inte legat nogt hus där, eller om man söker om rivnings lov och sedan nytt bygglov och uppför ny byggnad.

Möjligen kan det också klassa som nybygge om man väsentligt ändrar användningsområde (tex kontor vs bostad) men det är jag mer osäker på.
Syftet med skattefriheten är ju att uppmuntra byggande av nya bostäder.

En renovering tor jag aldrig kan klassas som nybygge, om man inte genar lite och har ett rivningslov + bygglov - fast man egentligen bara renoverar rivningsobjektet ordentligt. Vet inte hur det skulle kontrolleras isf.

/K
 
Kolla med skatteverket. Man är petiga med detta. Jag vet att man för ett antal år sedan sa att om den gamla grunden används i nybygget räknades huset inte som nybygge. Kan vara värt att kolla upp.

Men eftersom man troligen kommer att förändra fastighetsskatten är det möjligt att det ekonomiskt inte blir så stor skillnad (max 4.500 kr/år ... om det nu går igenom).
 
Jo, men sen kommer sossarna att återinföra fastighetsskatten om det borgerliga inte sitter kvar....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.