Hemmakatten
När och hur tvättar ni era bilar!

Maken blev mäkta förvånad när jag backade ut bilen (SAAB 95 -05) från carporten och lät den sköljas av (=tvättad) i störtregnet. Lämnar in bilen på tvätt 1-2 ggr per år. Vill bara att bilen ska kunna köras från plats A till B utan krångel. Hur gör ni?
 
  • Gilla
Kallebo och 1 till
  • Laddar…
C
Du är inte ensam iallafall ;)
 
Tvättas när man ej ser firmanamnet på jobbilen längre. Privatbilen tvättas när tanten tjatat hål i huvudet på mig.
Fattar inte varför det ska tjatas hela tiden, säger jag att jag ska göra det så gör jag det. Behöver inte påminna mig flera gånger om året!
 
  • Gilla
Atom och 4 till
  • Laddar…
Tvättar varje vecka, vem vill åka runt i skitig bil? Städar ni lika ofta hemma också?
 
  • Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
Tvättar bilen vid behov eller minst 1 gång i veckan, polerar och lackskyddar 1gång per år och underhåller lackskyddet vid varje tvätt.

Firmabilen tvättas varannan vecka både invändigt och utvändigt så den hålls fräsch.
 
Försöker att tvätta bilen grundligt på våren för att få bort salt mm.
Sommartid tvättar jag när den ser allmänt jävlig ut eller när förbipasserande fåglar har använt bilen som måltavla för att skita prick på.
Tyvärr verkar det som om dom jävlas flera gånger dom senaste veckorna när bilen har stått på jobbparkeringen.:mad:
 
Ja du...

Den i silvermetallic tvättas två gånger i veckan. Rubbing/polering vår/höst. Underhållspolish eller snabbvax emellan.
Den vita tvättas en gång i veckan. Rubbing/polering vår/höst.
Den blanksvarta tvättas varje gång den används, räcker oftast med att spola och torka torr. Rekond varje vår, körs bara på sommaren,
Den röda tvättas när andan faller på.

På ett ungefär...
 
Hemmakatten
Är helt imponerad över att ni orkar ägna så mycket energi och tid till bilarna. :)
 
  • Gilla
Sister ray och 4 till
  • Laddar…
Har tyvärr ett par km till närmsta gds hall så det blir tvätt max 1g/mån. Maskinpolering varje år.
 
Hemmakatten skrev:
När och hur tvättar ni era bilar!
...
Lämnar in bilen på tvätt 1-2 ggr per år. Vill bara att bilen ska kunna köras från plats A till B utan krångel. Hur gör ni?
Håller väl ungefär samma schema på vår 2003 års Honda CR-V med silvermetallic-lack.
Men kanske blir det snarare tvätt en gång vart annat år.

Här är luften ren, och ingen skit följer med regnskurarna ner.
Den ser ut som ny faktiskt :)
 
Stefan N skrev:
Tvättar varje vecka, vem vill åka runt i skitig bil? Städar ni lika ofta hemma också?
Städar du utsidan av huset varje vecka också 😂
Jag tvättar nog bilen max två ggr per år, den har en tacksam färg som sällan ser skitig ut.
 
  • Gilla
Sister ray
  • Laddar…
scim skrev:
Städar du utsidan av huset varje vecka också 😂
Jag tvättar nog bilen max två ggr per år, den har en tacksam färg som sällan ser skitig ut.
Det är skillnad, bilens lack är en spegel av innehavarens själ.












:)
 
richardtenggren
Försöker tvätta riktigt en gång i veckan, sen brukar det bli lite snabbtvättar mellan åt.

Brukar köra enligt följande vid heltvätt:
- strovels avfettning
- (kallavfettning vid behov)
- fälgrengöringsmedel
- sköljer av ovanstående
- ett lager alkalisk avfettning med foamlance
- sköljning
- förtvätt med schampo med foamlance
- sköljning
- handtvätt med ultima schampo och våffelsvamp
- sköljning
- drar av det värsta med silikonblad för att sedan köra med torkduk för att undvika fläckar
- lägger på ultima paint guard + på rutor (och även karossen mellan åt.)
- lägger på ultima tire & trim på lister och däck mm.
- efterputsar rutorna vid behov

Vid snabbtvätt blir det foamlance med ett lager avfettning och ett lager schampo, annars strovels avfettning och enbart högtryck på tvättstationen om det krisar med tid.
 
  • Gilla
Kramla och 1 till
  • Laddar…
Tvättar aldrig bilen, gjorde det i Mars när jag spolade av däcken dock.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Tvättar bilarna varannan vecka, polerar och vaxar 2 gånger om året, är ju inget trevligt med en skitig bil.

ni som aldrig tvättar bilen, skiter ni i service osv med? för det mönstret tycker jag mig se när jag kollat på beg bilar, halvtaskig servicebok och så står det någon och berättar hur duktig han är på att serva bilen själv när det var 5 år sedan han hade fram dammsugaren och städade invändigt.
 
  • Gilla
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.