Ska sätta spottar i hall och kök i ett enplanshus där vi plastat och glesat taket men har ingen isolering ännu.Ska man dra slangar till där man ska ha spottar mellan gles och plast och markera med en skruv när man gipsar taket? ,och borra hålen när taket är målat.Eller väntar man tills taket är på plats och målat , borrar hålen för spottar där man ser att de ska vara med tanke på garderober , diskbänk ,häll och annat som man vill ha spottar mer exakt utplacerade .Nackdelen med alt 2 är att jag måste ta hål i plasten för slangdragning som får tejpas ihop? Hur gör ni?
 
Kommer du åt vinden lätt? Om ni inte har bestämt exakt placering så kan ni dra detta från vinden i efterhand.
Vet ni exakt var ni vill ha spottarna så är det ju bara att dra färdigt slangen till rätt ställe på rätt sida plasten.

Jag har dragit slang till dit jag vill ha spottar och sen satt en tejpbit i golvet med ett kryss och när allt är klart är det bara att ställa lasern där och hitta exakt var du ska borra :)
 
  • Gilla
MarkusFagerberg och 1 till
  • Laddar…
S
Du ska absolut inte dra slangen i efterhand. Dra den nu medans du kan göra det utan att punktera tätskiktet.
 
  • Gilla
Müssli och 1 till
  • Laddar…
Verkar som vanligt att det finns inget helt rätt eller fel, bara det blir bra i slutändan ,klarar kraven och är lättjobbat efter att ha pratat med yrkesmän.
 
Dra slang mellan gled och plast nu. Om spottarna kräver montagebox ovanför blir det väldigt krånglight att göra det uppifrån senare.

Själv mäter jag ut och sparar måtten så det bara är att gipsa igen taket men många vill att snickaren sätter en skruv när de gipsar. Nackdelen med skruv är om snickaren sätter skruven i centrum av montageboxen (fråga mig inte hur jag vet...) blir det fel eftersom boxarna oftast inte går att sätta på det sättet. Ibland ska spotten sitta i ena kanten av boxen t. ex.
Sen kan det vara idé att ta hålen i taket innan målning om något blir fel. Då är det bara att laga och spackla lite extra innan målning. Det blir krångligare när taket är färdigmålat.
 
  • Gilla
MarkusFagerberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.